Bellabrisa brengt nieuw geursysteem voor bedrijven op de markt


"Geur werkt sfeerbepalend in kantoren, winkels en instellingen"

CUIJK, 20100806 -- Een geur kan stimulerend, motiverend of juist kalmerend werken. Uit onderzoek is gebleken dat een geur in een winkel zelfs omzetverhogend kan zijn. Hellar Products uit Cuijk (NB) heeft daarom Bellabrisa op de markt gebracht. Een systeem dat via de bestaande luchtcirculatie geuren kan brengen in kantoren, instellingen, winkels en productiebedrijven.

Hans Valster (1957) en Ruud Schoemakers (1964) runnen sinds september 2009 in Cuijk het bedrijf Hellar Products Ltd. Hiermee zijn zij onder de productnaam Bellabrisa actief op de markt. Bellabrisa is door een eigen ontwikkelde methode uniek in zijn soort en brengt met geur de juiste sfeer in bedrijven, winkels, instellingen en kantoren.

"Eigenlijk doen we nu een soort zendingswerk," vertelt Ruud Schoemakers. "We moeten namelijk nog veel mensen overtuigen van de voordelen en mogelijkheden van geuren in een bedrijf, een instelling en in kantoren." Hans Valster vult aan: "Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat je met geur mensen kunt stimuleren, motiveren en ook een vertrouwd en ontspannen gevoel kunt geven." Als voorbeeld vertelt hans over een gehouden proef in Rotterdamse politiecellen. Door een sinaasappelgeur werden daar lichaamsgeuren veroorzaakt door bijvoorbeeld stress geneutraliseerd, maar ook waren arrestanten duidelijk minder agressief. "Maar de frisse geur van een citrusvrucht werkt juist weer motiverend."

Voor de heren het bedrijf Hellar Products opstartten waren zij eigenaar van Cumulus Nederland. "Ik ben afgestudeerd op klimaattechniek," vertelt Hans Valster. "Na wat functies in die branche heb ik in 1990 Cumulus opgericht." Dit bedrijf groeide uit tot een belangrijke speler op het gebied van luchtbevochtiging en waterbehandeling. "Ik ontwikkelde toen een verstuiver waar ik ook patent op heb en wilde dat product in de markt zetten." Daarbij liep hij Ruud Schoemakers tegen het lijf. Ruud: "Ik was toen als verkoper van championkwekerijen actief. In die wereld introduceerde ik het product van Cumulus. We vulden en voelden elkaar prima aan en in 1993 ben ik mede-eigenaar geworden."

De twee geboren ondernemers zochten echter een nieuwe uitdaging. Ruud: "Hans is graag bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en ik met verkopen en ben graag onder de mensen. De laatste jaren waren we echter meer bezig als manager van het bedrijf." Daarom besloten ze het bedrijf te verkopen en wat nieuws te beginnen.

Dat nieuwe vonden zij in Bellabrisa. "We hadden al eens wat gedaan met geuren en dat leek ons een mooie uitdaging om dat verder te ontwikkelen," vertelt Hans. "We hebben het van de technische kant bekeken en daardoor een beter product neer kunnen zetten dan wat er bestond." Ruud: "Wij brengen via een ander proces de geur in ruimtes, er is minder onderhoud nodig, er komt geen aanslag of neerslag in de luchtcirculatie terecht en de apparatuur is beter instelbaar en maakt nauwelijks geluid."

Een ander groot voordeel is het gegeven dat Bellabrisa de apparatuur niet verkoopt maar werkt op leasebasis. "Daardoor heeft de klant geen risico, hoeft niets te investeren en is de drempel erg laag om met ons in zee te gaan." Hans vult aan dat deze aanpak ook hoort bij het principe van maatschappelijk verantwoord ondernemen. "We voorkomen zo dat er om welke reden dan ook apparaten werkloos blijven staan. Als men niet tevreden is dan nemen we de materialen gewoon weer terug en worden ze elders weer ingezet." Maar volgens de beide ondernemers is dat in de praktijk nog nooit voor gekomen.

Meer weten over dit product, een vrijblijvende demonstratie of zien wat Hellar Products Ltd voor u kan betekenen? Surf dan naar www.bellabrisa.nl

Hellar Products Ltd