Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

One man show van Peter Engels op Art Nocturne Knocke

Zijn Nelson Mandela portret prijkte op Reuters' grootste billboard ter wereld, op Times Square, toen Mandela jarig was. Dat tilde de kunstcarrière van Peter Engels naar ongekende hoogte. Prins Albert van Monaco kocht het portret van Grace Kelly. Peter Engels ontmoette en schilderde Karl Lagerfeld. De Vintage Portretten van Peter Engels stralen, tonen emotie en vertellen levensverhalen.

Bezoek de one man show van Peter Engels op Art Nocturne Knocke van 7 tot 15 augustus 2010

Waarom Peter Engels steeds hogere toppen scheert, zit wellicht in de combinatie van zijn unieke stijl, zijn kundige palletmestechniek, zijn grafisch ogend sepiakoloriet en zijn eigenzinnige positionering van het hoofd op het doek. Dat resulteert in de originele, hedendaagse en baanbrekende uitstraling van zijn werk. Deze kunstenaar heeft een frisse kijk op mesgeschilderde portretkunst.

Grace Kelly
Nadat het portret van Grace Kelly in het beroemde casino van Montecarlo werd tentoongesteld, werd het geveild. Er ontstond een waar biedingsduel tussen de burgemeester van het middeleeuwse dorpje Eze en het Monegaskische Paleis. Toen de Sotheby's veilingmeester het werk afhamerde als de absolute top van de veiling, bleek dat niemand minder dan Prins Albert van Monaco het schitterende portret van zijn overleden moeder, Prinses Grace, gekocht had.

In de achtergrond van het schilderij herkennen we de jachthaven van Monaco uit de zestiger jaren. Hiervoor baseerde kunstenaar Peter Engels zich op filmbeelden uit Alfred Hitchcock's thriller "To Catch a Thief" waarin Grace Kelly naast Cary Grant de hoofdrol vertolkte.

Nelson Mandela
"Ik schilder vooral graag karakterkoppen. Bekende acteurs, schrijvers, politici, zakenlui, muzikanten," zegt Peter Engels. Maar ook schildert hij als opdracht geliefden, echtgenoten, familieleden... Het is boeiend om te zien hoe de duizenden mesbewegingen stilaan een gezicht beginnen vormen en onmiskenbaar het signatuur van de meester dragen. Zelf zegt Peter Engels daarover: "Ik wil dat juiste moment, die heldere, glorieuze blik of uitdrukking kunnen schilderen zodat de gezichten stralen, emotie tonen en echt leven."

Van het Nelson Mandela schilderij op Times Square in New York schreef de internationale pers dat Peter Engels niet alleen de louter fysieke kenmerken schildert, maar dat hij erin slaagt het karakter, het hart en de ziel van Mandela te capteren.

Vintage Portretten
Hoewel je voor een Vintage Portret van Peter Engels al gauw 35.000 tot 72.000 euro betaalt, vindt het oeuvre gretig afname. Verzamelaars volgen hem op de voet en nemen zijn werk graag in hun collecties op. En Peter Engels zelf wil intensief schilderen, wereldwijd exposeren en zijn werk op de betere internationale kunstbeurzen zoals deze Art Nocturne Knocke tentoonstellen.

Zelf noemt Peter Engels zijn schilderijen "Vintage Portretten" omdat hij steeds beroemde karakterkoppen laat poseren. De "vintage" wordt nog versterkt door de sepiatinten waarin hij ze schildert. Er komt geen verfkwast aan te pas. Peter Engels schildert uitsluitend met het palletmes, waardoor het oeuvre een soort drie-dimensionaliteit en textuur krijgt die je wil aanraken.

De mesbewegingen zijn zo groot dat het schilderij van op korte afstand abstract lijkt. Als u het oeuvre in levende lijve op Art Nocturne Knocke gaat bekijken, doe dan de oefening: bekijk de werken zowel dichtbij als op afstand. Impressionant. Kenmerkend voor zijn heel eigen stijl zijn de grote close ups waarvan de ogen en mond primordiaal zijn. De rest is decor en valt van het doek.

Nog beroemdheden op Art Nocturne Knocke
Je kan al raden wat er gebeurde toen Peter Engels, op wandel in New York, toevallig Karl Lagerfeld in het vizier kreeg. Het werd een imposant doek van een flamboyante Lagerfeld: zonnebril, vlinderdas, witte paardenstaart... Precies het contrastrijk kleurpalet dat Peter Engels graag gebruikt.

Richard Branson, de bezieler van een indrukwekkende reeks Virgin maatschappijen, moest geschilderd worden, vond Peter Engels. "Ik las zijn boek en zijn persoonlijkheid intrigeerde mij."

Peter Engels schilderde pop-icoon Madonna als zijn versie van de Mona Lisa: zacht en mysterieus glimlachend, in schril contrast met het podiumbeest dat we kennen.

Op het Indonesische eiland Lombok werd Michael Jackson vereeuwigd. Je voelt de pijn. De passie spat van het doek. Engels mengde voor extra textuur strandzand door de verf.

Van tenor Luciano Pavarotti schilderde Peter Engels in Italië het allerlaatste portret, slechts enkele weken voor de wereldberoemde zanger overleed.

Het portret van Robert De Niro met sigaar is heel recent. Het doek is ruw geschilderd en de uitdrukking op De Niro's gelaat spreekt boekdelen. Niet lijkend op, nee, gewoon echt Robert De Niro.

"Het mooiste van het schilderen van karakterkoppen is het vasthouden van een emotie," zegt Peter Engels. "Het vereeuwigen van dat ene betekenisvolle moment, dat maar een vingerknip is in het oneindige universum, dat boeit me. Mijn schilderijen maken mensen onsterfelijk. Mensen die een verschil maken: beroemd, berucht, geliefd, gehaat, bekend of onbekend. Het zijn stuk voor stuk unieke levensverhalen met een diepe betekenis en een geladen sfeer."

www.peterengels.eu