Vlaamse Overheid

(N21) en Tervuursesteenweg (N227) in Steenokkerzeel

Werkzaamheden Haachtsesteenweg (N21) en Tervuursesteenweg (N227) in Steenokkerzeel

Vlaamse overheid

woensdag 4 augustus 2010

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 9 augustus met de gedeeltelijke herinrichting van het kruispunt van de Haachtsesteenweg (N21) en de Tervuursesteenweg (N227) in Steenokkerzeel. Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren, wordt de voorsorteerstrook voor het verkeer dat uit Steenokkerzeel of Kortenberg komt en naar Kampenhout rijdt, verlengd. De werkzaamheden op het kruispunt zullen volgens de huidige planning beëindigd zijn op 6 september. Op 15 augustus start dezelfde aannemer met de aanleg van de busbaan op de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel.

Hinder tijdens herinrichting kruispunt Het verkeer zal tijdens de werkzaamheden op het kruispunt mogelijk blijven in alle rijrichtingen. De capaciteit zal wel verminderen: op de Haachtsesteenweg zullen er plaatselijk in iedere rijrichting één in plaats van twee rijstroken beschikbaar zijn en op de Tervuursesteenweg zal afwisselend één of twee van de afslagstroken voor het verkeer dat van Steenokkerzeel naar Brussel rijdt, afgesloten worden.

Busbanen Haachtsesteenweg
Op 15 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van een vrije busbaan tussen het kruispunt met de Dreefstraat en het kruispunt met de Tervuursesteenweg (N227). AWV maakt van de gelegenheid gebruik om de kruispunten opnieuw in te richten en om de fietspaden deels te vernieuwen. Met deze werkzaamheden wordt ook iets gedaan aan de geluidshinder. Het wegdek krijgt over het hele tracé van de werkzaamheden een geluidsarme verharding en waar nodig wordt het in zijn geheel heraangelegd.

Busbanen: waarom?
De aanleg van een busbaan op de Haachtsesteenweg was al in 1998 opgenomen in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan van de gemeente Kampenhout. In 2000 toonde een doorstromingsstudie van De Lijn aan dat de bussen in de richting van Brussel acht minuten tijdswinst zouden behalen na de aanleg van een busbaan, en dat een busbaan dus de betrouwbaarheid van de buslijnen op de Haachtsesteenweg aanzienlijk zou verbeteren. De aanleg van de busbaan maakt ook deel uit van het START-plan (STrategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling in de luchthavenregio), dat ondermeer de bus- en treinverbindingen naar de luchthaven moet verbeteren.

Gescheiden rioleringsstelsel
Riobra, de beheerder van de riolering, zal over het hele tracé van de werkzaamheden een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen. Daarbij zullen alle woningen langs de Haachtsesteenweg afgekoppeld worden van de bestaande riolering en verbonden worden met het nieuwe rioleringsnetwerk.

Fasering aanleg busbaan
De busbaan wordt in vier fasen aangelegd om de hinder lokaal te houden. De aannemer werkt eerst aan de (noordelijke) kant van de even huisnummers. Terwijl hij aan die kant werkt, zal er een tijdelijke rijstrook beschikbaar zijn (waar normaal gezien de berm ligt) voor het verkeer in de richting van Haacht. Zo zullen in iedere fase de beide kanten van de weg apart aangepakt worden. Het verkeer zal tijdens de gehele duur van de werkzaamheden in de beide rijrichtingen door kunnen.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door THV VBG/WEGEBO. De Vlaamse overheid investeert 5 miljoen euro (incl. BTW) in de weg- en rioleringswerkzaamheden.