Ingezonden persbericht


persbericht

GEVRAAGD: BOEREN DIE RADIOSPOT WAKKER DIER MAKEN
Wakker Dier wil samenwerking tegen kiloknaller

Amsterdam, 9 augustus 2010; Stichting Wakker Dier roept boer(inn)en op om de nieuwe radiospot van Wakker Dier tegen de boer- én dieronvriendelijke kiloknaller te maken. Wakker Dier zal de beste boerenspot meer dan 100 keer uitzenden op landelijke radio. Afgelopen tijd spraken boeren, dierenbeschermers, slagers en politici zich ieder afzonderlijk al uit tegen het gestunt van supermarkten met industrievlees. Met de actie wil Wakker Dier actief samenwerking zoeken met boeren vanwege het gezamenlijk belang tegen de kiloknaller. Boeren hebben altijd wel een mening over de radiospotjes van Wakker Dier. Dit keer krijgen boeren de mogelijkheid om zelf een radiospot voor Wakker Dier te schrijven via de website www.wakkerdier.nl.

Wakker Dier ziet een duidelijk gezamenlijk belang met boeren tegen de kiloknallers van supermarkten. De extreem lage vleesprijzen worden door supermarkten zoveel mogelijk afgewenteld op de rest van de keten. De boeren zitten onderaan in de keten en krijgen de klappen. Boeren worden zo gedwongen continu op zoek te gaan naar bedrijfsbesparingen. Alleen de goedkoopst producerende boer kan het hoofd boven water houden. Prijsbesparingen gaan echter vaak ten koste van dieren: meer dieren in een hok, nog wat extra dieren in een veewagen, of een iets goedkopere slachterij 500 kilometer verderop. Een kippenboer krijgt slechts 1 euro 50 voor een vetgemeste kip. Daar kan hij natuurlijk een kip niet een leven lang fatsoenlijk voor verzorgen. Supermarkten interesseert dat echter amper en halen op zoek naar het goedkoopste vlees bijvoorbeeld een deel van hun varkensvlees uit Duitsland, waar aantallen varkens in een hok worden gestopt die in Nederland al lang verboden zijn.

Hoe werkt het precies:

- Inzendingen voor de radiospot kunnen tot 23 augustus worden doorgegeven via http://www.wakkerdier.nl/radiospot-inzenden.php
- Het moet een radiospot zijn tegen de kiloknaller, waarin (ook) het dierenleed achter de kiloknaller wordt belicht.
- De maximale lengte van de spot is 15 seconden, wat neerkomt op bij voorkeur 30 woorden en maximaal 45 woorden.
- De inzender moet zelf boer(in) zijn.

- De beste inzending zal in overleg met de winnaar worden opgenomen in een geluidsstudio en in het najaar minimaal 100 keer op landelijke radio te horen zijn.

Einde persbericht



Ingezonden persbericht