Regio Midden-Holland zet deuren open voor digitale patiëntoverdracht


HOOFDDORP, 20100809 -- Optimale patiëntenlogistiek is een belangrijke doelstelling van het Groene Hart Ziekenhuis. Door middel van de TOC systematiek heeft het Goudse ziekenhuis de knelpunten in haar proces van de patiëntenzorg in kaart gebracht. Een snellere en efficiëntere doorstroom van patiënten naar vervolgzorg bleek een belangrijk verbeterpunt. Het Groene Hart Ziekenhuis, Vierstroom en Zorgpartners Midden-Holland gaan daarom de digitale verpleegkundige overdracht van patiëntgegevens van Cure naar Care ondersteunen met POINT, het Elektronisch Transferdossier voor patiënten met nazorg.

Verbeterpunten in communicatieproces
De communicatie rondom de overdracht van patiënten met nazorg was het voornaamste verbeterpunt. Processen verliepen niet optimaal door veel telefoon, fax en e-mails. Om de interne processen en kwaliteit van de zorg verder te verbeteren, moesten de deuren voor digitale overdrachtsinformatie opengezet worden.


Optimalisatie en stroomlijning
Het transferproces wordt met POINT vanaf opname geoptimaliseerd en gestroomlijnd door het aanmaken van een eenduidig digitaal verpleegkundig overdrachtsdossier. POINT is een webapplicatie en werkt over de grenzen van afzonderlijke instellingen heen. Hierdoor wordt de communicatie in het gehele zorgproces sterk vereenvoudigd. Alle gegevens worden nu in POINT vastgelegd waardoor alle betrokkenen bij een patiënt op de hoogte zijn van de status en beschikken over volledige en actuele informatie die voor hen van toepassing is. Door de samenwerking en communicatie tussen alle betrokken partijen met POINT te ondersteunen wordt verwacht kwantitatieve en kwalitatieve verbeteringen in de patiëntenzorg te realiseren.





Ingezonden persbericht