Rijksoverheid
Ondertekening van het tracébesluit A74
Toespraak | 11-08-2010
Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij
de ondertekeing van het Tracébesluit A74 op maandag 9 augustus 2010.
Veel mensen genieten nog van een welverdiende vakantie. Maar het werken
aan een betere bereikbaarheid gaat dóór. Ook in de zomer zitten we niet
op onze handen. We pakken door om te zorgen dat Nederland in beweging
blijft.
Daarom onderteken ik vandaag het Tracébesluit voor de oplossing van een
essentiële ontbrekende schakel in ons wegennet: de A74 tussen Venlo en
de Duitse grens. We gaan die weg aanleggen. Vóór de Floriade in april
2012 rijden de eerste auto's eroverheen.
Waarom is deze nieuwe verbinding nodig?
Ten eerste is deze weg hard nodig voor de doorstroming. We kunnen het
ons als een van de belangrijkste exporterende landen ter wereld niet
permitteren dat een cruciale snelweg ophoudt vlak voor de Duitse grens.
Venlo is het derde logistieke knooppunt van Nederland, na Rotterdam en
Schiphol. Venlo is ook het tweede tuinbouwgebied van Nederland.
En juist hier zitten we nog met een verkeerssituatie uit de jaren
vijftig. Economisch volstrekt onaanvaardbaar.
Ten tweede lijdt het woonklimaat ernstig onder het vrachtverkeer dat
zich noodgedwongen door Venlo en Tegelen wringt. De doorgaande route
tussen de Randstad en het zuidelijk Ruhr- en Rhein-Maingebied loopt nu
dwars door de bebouwde kom, over de Weselseweg en de Klagenfurtlaan.
Dat levert onleefbare situaties op voor de mensen die daar in de buurt
wonen. Opstoppingen, stank, herrie en onveiligheid.
Aan die dagelijkse ellende maken we definitief een einde.
Dit is een besluit waar de regio reikhalzend naar heeft uitgekeken.
Bestuurlijk en ondernemend Limburg hebben er voortdurend aandacht voor
gevraagd. Maar ook heel veel inwoners van Venlo en Tegelen snakken naar
een oplossing. Mensen in Venlo-Noord en Noord-Oost die nu honderden
vrachtwagens per dag langs hun deur horen denderen.
Wat gaan we doen?
Er komt een directe en onbelemmerde verbinding tussen het Nederlandse
en Duitse hoofdwegennet door de aansluiting van de A73 op de Duitse
Bundesautobahn 61. Het bestaande `gat' van zes kilometer wordt
ingevuld. 2,5 kilometer op Nederlands grondgebied en 3,5 kilometer in
Duitsland.
Dit is een project dat in innige samenwerking met onze Duitse partners
gestalte krijgt. Duitsland heeft al in 2008 besloten om de BAB 61 door
te trekken tot aan de Nederlandse grens. Het Tracébesluit voor het
Duitse deel is in april dit jaar onherroepelijk verklaard door de
Duitse Raad van State in Leipzig.
Nordrhein-Westfalen is inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor
de aanleg, en dit najaar wil men starten met de bouw.
Met het besluit dat ik vandaag onderteken, zet ook Nederland het sein
op groen. We werken dus in goede harmonie gelijk op met de Duitsers. De
A74 is echt in ons gezamenlijk belang. Het wordt een `Gesamtkunstwerk'.
Dit is een veelomvattend project. Voortvarendheid en zorgvuldigheid
gaan hand in hand.
· We zorgen voor een goede inpassing van de weg in de omgeving. De
weg komt deels verdiept te liggen.
· Fietstunnels en fietsbruggen zorgen ervoor dat je gemakkelijk aan
de andere kant kunt komen.
· Het project omvat een van de grootste ecoducten van Nederland: 58
meter breed.
· Tussen de Napoleonsbaan het nieuwe knooppunt met de A74 nemen we
uitgebreide maatregelen om de geluidstoename in de omliggende bebouwde
gebieden tot een minimum te beperken. Begin juni heb ik met de regio
een convenant gesloten om minstens 15 miljoen euro extra te besteden
aan een pakket aanvullende maatregelen voor geluidswerende
voorzieningen die niet in het Tracébesluit zijn opgenomen (10 miljoen
van het Rijk; 5 miljoen van de regio).
· We realiseren 30 hectare nieuwe natuur.
We zijn nu 25 jaar bezig met praten over deze verbinding en 15 jaar met
plan- en besluitvorming. De startnotitie dateert van najaar 1995. Al
die tijd wachten ondernemers en inwoners van Venlo op een besluit. Dat
besluit is er vandaag.
Het is de hoogste tijd om aan de slag te gaan. We hebben natuurlijk
onze blik gericht op de Floriade, de wereldtuinbouwtentoonstelling die
hier in april 2012 van start gaat. Daar verwachten we twee tot drie
miljoen bezoekers, van wie velen uit Duitsland. Dan moet die weg er
gewoon liggen.
De opdracht is in maart gegund aan de aannemer (Dura Vermeer). Men is
al druk bezig met de voorbereidingen. Voor de aanleg van de weg heb ik
een bedrag van 131,5 miljoen euro gereserveerd.
Met het besluit van vandaag kan de schop de grond in.
Zoals ik al zei rijden de eerste auto's over de nieuwe A74 vóór de
start van de Floriade in april 2012.
Er komt een einde aan de `missing link' waaronder we met zijn allen al
zo lang gebukt gaan.
Dit is een mooie dag voor Noord-Limburg en voor Nederland. Es geht los!