Universiteit Leiden

Vier Leidse studenten geselecteerd voor Nationale DenkTank

Vier Leidse studenten zijn geselecteerd voor deelname aan de Nationale DenkTank 2010. De Nationale DenkTank is een prestigieus gezelschap van twintig getalenteerde jongeren uit allerlei disciplines die samen drie maanden intensief nadenken over de oplossing van een actueel probleem.

Gevarieerd gezelschap

De vier Leidse geselecteerden voor de Nationale DenkTank 2010 zijn drie vrouwen en een man:

* Liesbeth Huisman, PhD Theoretische natuurkunde
* Emilie Roëll, bezig met de masteropleidingen Praktische Wijsbegeerte, master Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, en afgeronde master Religiestudies
* Céline Gaffel, afgeronde bachelor (Sustainable) Molecular Science & Technology

* Michiel Jol, afgeronde bachelor Psychologie

Afnemend vertrouwen

Het probleem waarmee het de Nationale DenkTank van half augustus tot half november aan de slag gaat is: Vertrouwen in een veranderende samenleving. Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in overheidsinstellingen, uitvoeringsorganisaties en bedrijven afneemt. Ook wetenschappelijke autoriteiten genieten geen vanzelfsprekend vertrouwen meer. Tegelijkertijd verandert de samenleving in een netwerksamenleving, waarin de burgers zich anders en dynamischer herorganiseren via hedendaagse communicatiemiddelen. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en wetenschap het vertrouwen terugwinnen?

Concrete adviezen

De DenkTank werkt drie maanden continu in een campusachtige setting aan de oplossing van het probleem. De deelnemers beginnen met een intensieve zomerschool, waar ze kennis en vaardigheden opdoen en uitgebreid discussiëren met experts. Vervolgens brengt de DenkTank samen met het werkveld de belangrijkste knelpunten in kaart. Dit gebeurt door middel van interviews, enquêtes, literatuuronderzoek en een groots opgezet expertforum. Tot slot werkt de DenkTank een aantal concrete adviezen uit. Deze worden tijdens de eindpresentatie gepresenteerd aan de belanghebbenden in het veld.

Uitvoerbaar

Het eindrapport van de Nationale DenkTank krijgt in de regel veel publiciteit. Het bijzondere van de oplossingen is deze tot stand komen op basis van interdisciplinair en creatief âout of the boxâ-denken, en door voortdurende toetsing aan het werkveld een hoog realiteitsgehalte hebben. Ze worden door de praktijk dan ook omarmd en meestal daadwerkelijk geïmplementeerd.

Netwerk

Na afloop blijven de deelnemers vijf jaar lang lid van alumni-organisatie De Jonge Maatschappij van de DenkTank dat fungeert als een netwerk van jonge, intelligente en creatieve denkers.

De Universiteit Leiden is een van de sponsoren van de Nationale DenkTank.

(10 augustus 2010/Corine Hendriks)