Gemeente Aalsmeer

Aalsmeer en Uithoorn

Nieuwe websites voor Aalsmeer en Uithoorn

De gemeenten Aalsmeer en Uithoorn hebben ieder een nieuwe website. Deze is vanaf 19 juli live op internet zichtbaar. Wie surft naar www.aalsmeer.nl of www.uithoorn.nl ziet meteen het resultaat

De nieuwe websites zijn een eerste stap op weg naar een verdere verbetering en uitbreiding van de digitale dienstverlening aan de inwoners. Hierbij is het doel om de dienstverlening zo makkelijk en transparant mogelijk te maken. Met digitale diensten (de zogenaamde e-diensten) wordt het simpel en gemakkelijk om vanuit huis gemeentelijke zaken te regelen.

Puntjes op de i

In eerste instantie is de vormgeving van de site en de manier van navigeren aangepast. De inhoud is ongeveer gelijk gebleven, maar de websites zijn nog niet af. De komende periode worden de sites nog uitgebreid getest, verbeterd en geoptimaliseerd. In de loop van de tijd zullen steeds meer e-diensten aan de website worden toegevoegd. Denk hierbij aan het maken van een afspraak of het volgen van een ingediende aanvraag. Momenteel kunnen burgers net als voorheen een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen of via de website een verhuizing doorgeven.

Relevante informatie

De websites bieden op termijn alle informatie voor burgers en ondernemers van zowel de gemeente als het Rijk. Steeds meer groeit de gemeente zo uit tot hét loket voor de hele overheid. Uiteindelijk kunnen inwoners straks op vier verschillende manieren met de gemeente in contact komen: via telefoon, balie, schriftelijke en via internet. Inwoners en ondernemers krijgen ongeacht de manier waarop zij contact zoeken altijd hetzelfde antwoord.

Gebundelde krachten

Voor dit project hebben de gemeente Aalsmeer en Uithoorn hun krachten met een grote groep andere gemeenten gebundeld in een samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen zij het gereedschap om de digitale dienstverlening mogelijk te maken. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de nieuwe websites. Door de samenwerking hoeven de gemeenten niet zelf het wiel telkens opnieuw uit te vinden en profiteert de inwoner van tal van nieuwe ontwikkelingen.

Uw mening telt

De nieuwe website staat sinds 19 juli online en de maand augustus wordt gebruikt om eventuele onvolkomenheden eruit te halen. Het kan zijn dat inwoners informatie missen of dat bepaalde links niet werken. De gemeente vraagt daarom iedereen die de website bezoekt zijn of haar mening en eventuele fouten of ontbrekende informatie door te geven. Zo werken burgers zelf mee aan een betere dienstverlening. Reageren kan naar eteam@aalsmeer.nl of eteam@uithoorn.nl