Ingezonden persbericht

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij

600 jaar reddinggeschiedenis op Sail 2010

Tijdens Sail 2010 liggen bij het tijdelijke reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de Zouthaven naast operationele schepen oude reddingboten die de historische waarde van de 185-jarige KNRM tot uitdrukking brengen. Roemruchte schepen, nu in particulier eigendom, die de rijke geschiedenis van de KNRM weerspiegelen. Samen vertegenwoordigen ze 600 jaar reddinggeschiedenis. Stap aan boord en beleef het verleden! In de Zouthaven liggen verschillende typen reddingboten die de ontwikkeling van paardenreddingboot naar Rigid Inflatable Boat (RIB) goed weerspiegelen. Een ronde in de haven maakt het mogelijk om kennis te maken met reddingboten die door enthousiaste eigenaren, verenigd in Nautische Vereniging Oude Redding Glorie, in de vaart worden gehouden. Mees Toxopeus De Hilda is de oudste reddingboot die tijdens Sail aanwezig is. Zij voer van 1922 tot 1975 in dienst van de K.N.Z.H.R.M. In de 53 jaar van haar actieve dienst op Rottumeroog en Lemmer is de Hilda 411 maal uitgevaren en zijn er 540 mensen mee gered. De bekende redder Mees Toxopeus was de eerste schipper op dit schip. De zelfrichtende motorreddingboot Prins Hendrik (1951-1996) was alweer wat moderner dan de Hilda. Het schip heeft nog wel een open stuurstand. De stuurman had daarmee onbelemmerd zicht op zee, maar het nadeel was wel dat men slechts gedeeltelijk beschut stond. Met overkomend water en harde wind een ware beproeving voor haar bemanning! Onderzeeboot De Carlot-klasse (operationeel tussen 1960 en 2000) heeft een dicht stuurhuis. Tijdens Sail zijn maar liefst vier schepen van dit type reddingboot aanwezig. De Bernard van Leer (1965-1997), de Gebroeders Luden (1965-1996), de Johanna Louisa (1968-1993 en nu in dienst als PR schip van het hoofdkantoor van de KNRM in IJmuiden) en de Suzanna (1968-1998) liggen naast elkaar. Dankzij het dichte stuurhuis werd het zelfrichtend vermogen ten opzichte van de Prins Hendrik-klasse nog eens extra vergroot. Als alle deuren in het stuurhuis gesloten zijn vormt de "luchtbel" in het stuurhuis een grote opdrijvende kracht zodat de boot eigenlijk moeilijk om kan slaan. In dezelfde tijd werden de schepen Koningin Juliana (1963-2005), Javazee (1967) en Zeemanspot (1972) ontwikkeld. Kenmerkend van deze boten zijn de ruime dekken en de stuurhuizen. De opbouw bestaat uit een enkel stuurhuis. Het lijkt om een onderzeeboot boven water. De Tjerck Hiddes is een van de laatste conventionele schepen die de KNRM in dienst nam. Dit type boot is speciaal ontwikkeld voor het IJsselmeergebied en voer van 1975 tot 2003. De oude reddingboten zijn zeer verschillend met de huidige reddingvloot die volledig bestaat uit snelle RIB's waarvan er negen ter bezichtiging in de Zouthaven liggen. Eigentijds doneren in KNRM zomeractie

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
In de zomer van 2010 houdt de KNRM een grootscheepse zomeractie die niet gebonden is aan een plek. Het enige dat nodig is, is een mobiele telefoon: sms KNRM naar 4333 en doneer eenmalig 3,- aan de KNRM. De opbrengst gaat naar beschermende kleding voor de redders. Deelnemers ontvangen een actiecode die kan worden ingevuld op www.knrm.nl/sms. De actie loopt van 7 augustus tot en met 5 september.



Ingezonden persbericht