Politiebond ACP

12 augustus 2010

ACP stuurt `brandbrief' aan kabinetsinformateur * Update!

De ACP heeft gisteren een nieuwe `brandbrief' gestuurd in het kader van het nieuw te vormen kabinet. In deze brief is een nadere invulling gegeven aan de uitgangspunten van de ACP voor hervorming van het politiebestel. Dit gezien de grote kans dat er met een kabinet van CDA en VVD met gedoogsteun van de PVV een landelijke politieorganisatie komt.
De ACP heeft vandaag, op woensdag 11 augustus, een nieuwe `brandbrief' gestuurd in het kader van het nieuw te vormen kabinet.

De ACP heeft vandaag, op woensdag 11 augustus, een nieuwe `brandbrief' gestuurd in het kader van het nieuw te vormen kabinet.

In de `brandbrief', gericht aan de huidige kabinetsinformateur Opstelten, spreekt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp namens de vakbond zijn zorgen uit over de huidige situatie binnen de politiesector. Ook geeft hij de visie van de vakbond weer op de toekomst van de Nederlandse politie. Hervorming van het politiebestel speelt daarin een zeer belangrijke rol.

Centralisatie politie

Zoals ook in het laatste weblog van Van de Kamp staat, gaf de ACP twee jaar geleden al aan dat centralisatie van de politie kan bijdragen aan de aanpak van de personele en financiële problemen binnen de sector. De voorzitter in zijn weblog: "Op dit moment ligt het beheer van de politie in handen van 26 korpsbeheerders. Dit heeft geleid tot enorme bureaucratie en een stroperig besluitvormingsproces. Door het centraliseren van ondersteunende taken op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, ICT en personeelszaken kan het tij worden gekeerd. Ook komt het de snelheid van besluitvorming ten goede."

Hervorming politiebestel

Hervorming van het politiebestel is dan ook een belangrijk thema in de brief van de ACP aan informateur Opstelten. Geciteerd uit de brief: "De ACP wil graag een landelijk georganiseerde politie die gedeconcentreerd werkt. Dat geeft de mogelijkheid om tot een centrale aansturing te komen, waarbij het beheer bij de minister van Binnenlandse Zaken ligt. De korpsbeheerder heeft in dit nieuwe stelsel de verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid (gezagsrol). De reductie van het aantal politieregio's dient goed aan te sluiten bij bijvoorbeeld de indeling van de gerechtelijke kaart (tien regio's)."

De gehele brief aan informateur Opstelten kun je hieronder downloaden. (zie onderaan)
---

Bestanden:
Brief_ACP_aan_kabinetsinformateur.pdf

POSTADRES
Postbus 290
3830 AG Leusden
BEZOEKADRES
Larikslaan 1
3833 AM Leusden
TELEFOON
033 - 495 2888
FAX
033 - 496 2777
INTERNET
www.acp.nl
E-MAIL
info@acp.nl
Bij beantwoording ons
kenmerk vermelden
a.u.b.
Aan de Kabinetsinformateur
de heer mr. I.W. Opstelten
p/a Ministerie van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA DEN HAAG
AFDELING PLAATS ONS KENMERK
Dagelijks Bestuur Leusden DB/cor/10.017/GK/jh
DOORKIESNUMMER DATUM UW KENMERK
033 - 4962770 11 augustus 2010
E-MAIL
bestuur@acp.nl
BETREFT
Brandbrief
Geachte heer Opstelten,
De komende weken onderzoekt u of het mogelijk is om een coalitie samen te stellen die op vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal kan rekenen. Met deze brief wil de ACP u haar opvattingen kenbaar maken over het te voeren politiebeleid door het nieuwe kabinet. Als grootste politievakbond streven we er naar dat onze leden effectief kunnen bijdragen aan een veiliger Nederland. Naar onze mening staat de continuïteit van de politie op het spel. Niet alleen op financieel vlak, maar ook voor wat betreft de aansturing, het personeel en automatisering zijn de grenzen bereikt. Daarom vragen wij uw nadrukkelijke aandacht voor de volgende zaken die sterk met elkaar samenhangen: · De financiële situatie is nijpend: er is minimaal 600 miljoen euro nodig om het huidige veiligheidsniveau te kunnen blijven nastreven. · Hervorming van het politiebestel is essentieel: een landelijke politie met een gezagsrelatie voor de korpsbeheerder.
· De snelle vergrijzing brengt de continuïteit in gevaar: dit vereist 2200 nieuwe agenten per jaar.
· De ICT-voorzieningen tasten de veiligheid aan en frustreren politiefunctionarissen: 75 miljoen euro.
Financiële situatie vereist 600 miljoen euro extra De politie zit financieel in zwaar weer. De sector is geconfronteerd met 300 miljoen euro (coalitieakkoord Balkenende IV) aan bezuinigingen. In strijd met de afspraken met de minister van Binnenlandse Zaken zijn de korpsen aan het bezuinigen op personeel. Een efficiëntere samenwerking had winst als gevolg moeten hebben. Dat kan echter alleen als die samenwerking wordt gekoppeld aan de herziening van de politiewet. Die herziening is vooralsnog niet doorgegaan. De financiële positie van de korpsen is zo nijpend dat 50 procent onder financieel toezicht staat van de minister van BZK.
DATUM
11 augustus 2010
ONS KENMERK
DB/cor/10.017
PAGINA
2/3
Uit onderzoek in opdracht van de korpsbeheerders is vast komen te staan dat de politie de afgesproken operationele sterke van 52.200 in 2016 niet meer kan betalen. Een gezonde financiële positie van de politie is nodig om de focus te richten op de kerntaken handhaving, opsporing en hulpverlening. Momenteel gaat het echter te vaak om het simpel wegbezuinigen van personeel, waardoor de veiligheid achteruitgaat. De ACP wil dat de eerder vastgestelde bezuiniging van 300 miljoen euro wordt teruggedraaid. Daarnaast is 300 miljoen euro nodig om het structurele tekort dat vanaf 2016 ontstaat weg te werken.
Hervorming politiebestel in een landelijke politie Duidelijk is dat het huidige systeem van regio's die als zelfstandige bestuursorganen opereren niet toekomstbestendig is. Het is te complex en diffuus geworden. Het gezag, de complexiteit van aansturing en Europeanisering vragen om verbetering. Bovendien is de koppeling van de veiligheidsregio's aan de politieregio's cruciaal om daarmee de problemen op het gebied van veiligheid multidisciplinair en integraal efficiënt aan te kunnen pakken. Een intensievere en effectievere samenwerking tussen de verschillende partners in het veiligheidsdomein is noodzakelijk. Uiteraard met een duidelijke verdeling in taken en verantwoordelijkheden. De politie moet in de haarvaten van de samenleving geworteld blijven om haar kerntaken zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Lokale en regionale verankering van de politiefunctie is van wezenlijk belang voor de opsporing, de handhaving en het toezicht (openbare orde en veiligheid). Daarnaast is het volgens de ACP essentieel dat de professionaliteit van de politie op de verschillende organisatorische niveaus leidend blijft, vooral daar waar het gaat over de beantwoording van de 'hoe' vraag. De ACP wil graag een landelijk georganiseerde politie die gedeconcentreerd werkt. Dat geeft de mogelijkheid om tot een centrale aansturing te komen, waarbij het beheer bij de minister van BZK ligt. De korpsbeheerder heeft in dit nieuwe stelsel de verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid (gezagsrol). De reductie van het aantal politieregio's dient goed aan te sluiten bij bijvoorbeeld de indeling van de gerechtelijke kaart (tien regio's). Deze regionale korpsen hebben geen eigen rechtspersoonlijkheid. De aansturing en eindverantwoordelijkheid berust bij een landelijke politieleiding. Op basis van het bovenstaande lijkt ons de instelling van een Ministerie van Veiligheid onder de verantwoordelijkheid van één minister een logische ontwikkeling. Binnen dit ministerie kan de coördinatie van alle betrokken departementen in samenhang en op efficiënte wijze plaatsvinden om daarmee eenheid te krijgen in beheer en de uitvoering van de taken. Het nationale bestel moet op regionaal niveau voldoende ruimte bieden op het gebied van het 'beheer'. Dit beheer spitst zich op regionaal niveau toe op gemandateerde 'beheersbevoegdheden' op het gebied van de capaciteitstoedeling, de inzet van de politie en prioritering. Hier komen landelijke, regionale en lokale prioriteiten samen en vindt afstemming plaats. Er moet daarbij een gezonde balans worden gevonden tussen vraag en aanbod. Het werkaanbod moet worden afgestemd op de aanwezige personele capaciteit in het korps. Vergrijzing vereist instroom 2200 politiemensen per jaar Vanwege de hoge financiële druk bij de politie dreigt een verlies van 2.000 arbeidsplaatsen. Dit kan mede worden gefinancierd uit bovenstaande 600 miljoen. In de komende vijf jaar zullen echter ruim 10.000 politiemensen de korpsen gaan verlaten. Door de onevenwichtige leeftijdsopbouw vergrijst en vergroent de politie in hoog tempo. Het vertrek van ouderen heeft een enorm verlies van kennis tot gevolg. De uitval tijdens de opleiding meegerekend, betekent dit dat een instroom van minstens 2.200 nieuwe politiemensen per jaar nodig is. In het laatste arbeidsvoorwaardenakkoord is een instroom van (slechts) gemiddeld 1.600 nieuwe politiemensen over de periode 2010 - 2012 afgesproken. Tot nu toe hadden er dus DATUM
11 augustus 2010
ONS KENMERK
DB/cor/10.017
PAGINA
3/3
3.200 nieuwe mensen in opleiding moeten zijn. Dit aantal is echter bij lange na niet gehaald. Men komt niet verder dan de helft.
Deze cijfers staan overigens nog los van maatregelen die het gevolg kunnen zijn van het tekort dat volgens het onlangs gehouden 'Normkostenonderzoek Politie' in 2016 voor de sector zal optreden. Een noodzakelijke reductie van 2500 formatieplaatsen ligt op de loer. We gaan er overigens vanuit dat het ministerie de noodzakelijke maatregelen zal nemen om de sterkte ten opzichte van het huidige niveau te kunnen handhaven.
De ACP wil dat het kabinet onmiddellijk gaat investeren in de instroom teneinde de sterkte in de komende jaren op hetzelfde niveau te houden. ICT-voorzieningen brengen veiligheid in gevaar
De ICT-voorziening binnen de sector is een zorgenkind. Het landelijk ingevoerde systeem Basis Voorziening Handhaving (BVH) is daarvan een afschrikwekkend voorbeeld. Dit is het geautomatiseerde basissysteem voor alle kernprocessen van de politie en voor sturings-, informatie- en ondersteuningsdoeleinden. In 2010 was de betrouwbaarheid op enig moment zo slecht dat het nodig bleek om ingrijpende maatregelen te nemen om zodoende de veiligheid van het publiek en politiemensen te garanderen. Problemen met de invoering van BVH zijn niet afgenomen naarmate de voorziening bij de korpsen langer in gebruik was. Helaas is dit geen incident, zo blijkt uit het recente IOOV-onderzoek. Systemen die bedoeld zijn om politiemensen te ondersteunen blijken maar al te vaak tegen te werken. Ze werken bureaucratie in de hand en vergroten onnodig de administratieve last. Zaken worden - begrijpelijkerwijs - gewoonweg niet meer geregistreerd en overtreders van eenvoudige delicten niet meer gesanctioneerd, omdat het systeem gebruiksonvriendelijk is geworden. Dit heeft natuurlijk ongewenste gevolgen voor de werkelijke en gevoelde veiligheid, terwijl de cijfers een verkeerd beeld geven. De cijfers geven aan dat Nederland veiliger wordt, maar hoe betrouwbaar zijn die gegevens?
De ACP wil een eenduidige regie op de invoering van ICT-systemen. Gebruiksgemak, efficiëntie en het voorkomen van administratieve last dienen hierin leidend te zijn. Het (indien nog mogelijk) huidige BVH-systeem moet zo spoedig mogelijk gebruiksvriendelijk worden gemaakt teneinde de veiligheid niet aan te tasten. Dit vraagt mogelijk een investering van 75 miljoen, zodat de korpsen hierdoor niet aangetast worden.
Wij wensen u veel wijsheid toe bij de informatie en zijn uiteraard bereid om onze voorstellen daar waar nodig verder toe te lichten.
Hoogachtend,
Politievakbond ACP
G. van de Kamp
Voorzitter