Ingezonden persbericht


OFFICE DEPOT maakt resultaten tweede kwartaal 2010 bekend

Totale verkoop daalt met 4%, maar bedrijfsresultaten overtreffen verwachtingen

Venlo, 12 augustus 2010 - Office Depot, een vooraanstaand internationaal leverancier van kantoorartikelen en -diensten, heeft de cijfers van het tweede kwartaal van zijn fiscale boekjaar 2010 bekend gemaakt. Het eerste kwartaal eindigde op 26 juni 2010.

Resultaten
De totale verkoop van de organisatie daalde in het tweede kwartaal van 2010 met 4% naar $2,7 miljard ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. De organisatie meldde een verlies na uitbetaling van dividend voor preferente aandelen van $19 miljoen in het tweede kwartaal van 2010, tegenover een verlies van $82 miljoen in het tweede kwartaal van 2009. Het verlies per aandeel bedroeg in het kwartaal $0,07, versus een verlies per aandeel van $0,31 in dezelfde periode een jaar geleden. De resultaten van het tweede kwartaal van 2010 werden gekenmerkt door aanzienlijke belastingvoordelen, maar werden ook beïnvloed door aan herstructureringsactiviteiten gerelateerde kosten, die een negatieve invloed op de verdiensten hadden van $0,09 per aandeel. De totale bedrijfskosten van de organisatie daalden met ongeveer 8% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. Deze daling weerspiegelt voornamelijk de kosten die in het tweede kwartaal van 2009 zijn gemaakt en de lagere distributiekosten in het tweede kwartaal van 2010. De EBIT gaf een verlies aan van $23 miljoen in het tweede kwartaal van 2010, tegen een EBIT-verlies van $62 miljoen na correctie in de periode het jaar ervoor. Het tweede kwartaal van 2010 liet een vrije cashflow zien van $62 miljoen en werd afgesloten met $578 miljoen beschikbare contanten.

"Onze bedrijfsresultaten in het tweede kwartaal overtroffen onze verwachtingen, als gevolg van sterke prestaties van North American Retail, North American Direct en de International Division", zei Mike Newman, Chief Financial Officer van Office Depot. "We zijn blij dat deze resultaten een verbetering van de bruto winstmarge inhouden ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Dit resultaat markeert het vierde achtereenvolgende kwartaal van een dergelijke verbetering."

Resultaten per divisie
De resultaten van het tweede kwartaal 2010 bedroegen voor de North American Retail Division $1,1 miljard, hetgeen een verlaging van 2% inhoudt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De North American Retail Division had een bedrijfswinst van $9 miljoen over het tweede kwartaal van 2010, tegenover een bedrijfsverlies van $13 miljoen in dezelfde periode van het voorafgaande jaar.

De omzet in het tweede kwartaal van 2010 van de North American Business Solutions Division was $820 miljoen, een daling van 6% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De North American Business Solutions Division rapporteerde in het tweede kwartaal van 2010 een bedrijfswinst van $14 miljoen, vergeleken met $23 miljoen in dezelfde periode in het voorgaande jaar.

De verkopen van de International Division in het tweede kwartaal van 2010 bedroegen $778 miljoen, een afname van 6% in US-dollars en een afname van 3% in plaatselijke valuta vergeleken met dezelfde periode in het voorgaande jaar. De International Division had een bedrijfswinst van $19 miljoen over het tweede kwartaal van 2010, vergeleken met een bedrijfswinst van $3 miljoen in dezelfde periode van het voorafgaande jaar.



Ingezonden persbericht