Media alert

12 augustus 2010

Retailsector schiet tekort in retourmanagement
Manhattan Associates: retourproces vraagt om strategie en technologie

Volgens Manhattan Associates, marktleider op het gebied van supply chain-oplossingen laten retailers de nodige kansen liggen op het vlak van retourmanagement. Zowel in het retourproces tussen winkel en distributiecentrum als tussen klant en winkel valt met een heldere strategie en de juiste technologie de nodige winst te behalen.

Door digitalisering en differentiatie in verkoopkanalen zijn de aankooppatronen van consumenten in de laatste jaren sterk veranderd. Steeds meer producten worden via online- en postorder-kanalen aangekocht en consumenten verwachten een grote keuze en een snelle levering. Ook voor het retourneren van producten heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Hier wordt volgens Manhattan Associates door veel winkelketens en retailorganisaties nog onvoldoende op ingespeeld, met als gevolg ontevreden klanten, onvoldoende flexibiliteit in productstromen en onnodige overschotten.

Hoe verbeter je als retailer je retourstrategie?

1. Bied klanten eenvoudige retourmogelijkheden - Bied via je website opties om producten snel te retourneren. Aan de hand van klantgegevens en serienummer kan een retourproduct online worden geregistreerd en kunnen de garantietermijn en meest geschikte retourmethode worden vastgesteld. Vervolgens kan de klant een verzendlabel uitprinten en wordt het product afgehaald door de ingeschakelde vervoerder. Ditzelfde proces kan ook worden toegepast in de winkel.


2. Houd rekening met seizoenen - Met name bij seizoensgebonden producten, zoals sportartikelen of kleding, is snelheid in de distributieketen vereist. Met inzet van de juiste technologieën zijn niet alleen de voorraden in het distributiecentrum maar ook in de winkelschappen nauwlettend te volgen. Hierdoor kunnen slechtverkopende producten tijdig worden verscheept naar een beter verkopende winkel en kan aan het einde van het seizoen tijdig plaats worden gemaakt voor een nieuw productaanbod.


3. Verwerk geretourneerde goederen zorgvuldig - Een goede registratie van geretourneerde producten zorgt ervoor dat producten snel op de juiste manier kunnen worden verwerkt binnen het distributiecentrum. Bepaald kan worden of het zinvol is om producten alsnog te repareren of voor recycling aan te bieden. Nieuwe producten die terugkomen kunnen snel worden opgeslagen op de juiste plaats binnen het distributiecentrum of direct worden doorverwezen aan een andere winkel of ander verkoopkanaal.


4. Leer van retournering - Optimalisatie van het retourproces kan niet alleen sterke kostenbesparingen opleveren, maar ook meer inzicht verschaffen in klantgedrag. Registreer nauwkeurig waarom klanten producten retourneren en benut deze kennis om de toekomstige dienstverlening te verbeteren en klanten gericht te benaderen met aanbiedingen en voor hen interessante producten.

"Veel organisaties verliezen het zicht op geretourneerde goederen omdat ze de goederen niet volgen van de winkel naar het distributiecentrum. Het gevolg hiervan is dat onduidelijk is wat er met goederen moet gebeuren wanneer ze in het distributiecentrum arriveren, waardoor zij verkeerd worden opgeslagen of zelfs verloren gaan", zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. "Met een goed retourproces kunnen retailers zich nadrukkelijk van de concurrentie onderscheiden. Veel organisaties zijn zich hier nog onvoldoende van bewust."