Ingezonden persbericht


DR. MARTENS BESTAAT 50 JAAR

AMSTERDAM, AUGUSTUS 2010

Dit jaar viert de Dr. Martens laars haar vijftigjarig bestaan. De 1460 laars is vernoemd naar 1 april 1960, de dag waarop de laars voor het eerst werd geproduceerd. Al vijf decennia lang worden deze beroemde laarzen gedragen door diverse groepen mensen. Door de arbeiders voor wie ze oorspronkelijk zijn ontworpen, maar ook door allerlei groepen rebellen en non-conformisten. Het merk werd eerst met name door skinheads gedragen, later door andere subculturen. De laarzen werden en worden ook vaak gedragen door muzikanten vanwege hun authentieke 'working class' uitstraling.

Dr. Martens is de afgelopen 50 jaar altijd nauw verbonden geweest met muziek. Daarom heeft Dr. Martens dit jaar tien populaire bands en tien filmregisseurs uitgenodigd om haar verjaardag mee te helpen vieren. Ter ere van haar verjaardag heeft Dr. Martens een aantal nieuw opgenomen muzieknummers met videoclips op het internet gepubliceerd. Deze muziekclips zijn een mix van hedendaagse opnames van tien muzikale cultklassiekers. De muzikanten vormen een divers gezelschap van getalenteerde artiesten van over de hele wereld, die verschillende muziekgenres vertegenwoordigen.

De filmregisseurs, waaronder gevestigde namen en opkomende talenten, zijn bekend om hun originaliteit en vernieuwende stijl. Het resultaat is een verzameling van muziek en videoclips die een afspiegeling vormen van de diversiteit aan groepen die Dr. Martens laarzen hebben gedragen en naar hun specifieke kledingstijl hebben aangepast in de afgelopen 50 jaar.

OVER DR. MARTENS
Dr. Martens' luchtkussenzool, ontwikkeld door de Duitse uitvinder Klaus Maertens, was het resultaat van praktisch nadenken; de zool werd ontworpen als specifiek hulpmiddel om extra steun en comfort te bieden aan een gebroken voet.

De Dr. Martens laars, geproduceerd door de Engelse laarzenmakers R Griggs and Co, met haar karakteristieke gele stikwerk, profielzool en hiellus, was een laars voor arbeiders; comfortabel, onverslijtbaar en licht in gewicht vergeleken bij de laarzen van toenmalige concurrenten.

Oorspronkelijk gedragen door postbodes, politiemannen en arbeiders, werden de laarzen decennia lang gedragen, aangepast aan specifieke kledingstijlen en gebruikt als een herkenbaar groepssymbool door de een na de andere subcultuur. De 1460 laars werd een direct herkenbaar karakteristiek product van Engelse bodem.

Het merk is nog steeds eigendom van het familiebedrijf; het opereert vanuit dezelfde locatie in Northamptonshire, Engeland, waar de Griggs familie voor het eerst begon met hun schoenenproductiebedrijf in 1901. Dr. Martens heeft ook een creatieve studio in London, kantoren in de VS en Azië, en een uitgebreid wereldwijd distributienetwerk.

www.drmartens.com

---


Noot voor redacties



Ingezonden persbericht