Universiteit van Tilburg

Persbericht 13 augustus 2010

Winnend advies studenten: Ontdek markt Midden-Oosten met partners

Eerste Award uitgereikt voor International Entrepreneurship Challenge

Het advies van studenten aan het in Tilburg gevestigde bedrijf Banner Pharmacaps om samenwerking te zoeken met bestaande partners en zo de markt in het Midden-Oosten te ontdekken, heeft donderdag de Summer School Award 2010 gewonnen van het Brabant Center for Entrepreneurship. De studenten namen deel aan de International Entrepreneurship Challenge als afsluiting van het International Entrepreneurship Programme, dat op 19 juli begon. De jury roemde vooral de gestructureerde aanpak en presentatie van de groep.

Vijftien studenten uit zeven verschillende landen hadden zich in drie groepen op een vraagstuk van Banner Pharmacaps gestort. Het internationaal opererende bedrijf uit Tilburg daagde de studenten uit om beste strategie te presenteren om visoliecapsules te verkopen in het Midden-Oosten. De winnende studenten adviseerden om samen met bestaande partners van Banner die al in de regio zijn gevestigd de markten te veroveren en om hiermee in een klein aantal specifieke landen te beginnen.

"Door de gestructureerde aanpak van de groep is een zeer goed raamwerk neergezet voor Banner om intern de discussie op te pakken en juiste keuzes te maken ", aldus Sales Manager Niels Verschuuren van Banner Pharmacaps. De hele jury was overigens onder de indruk van de hoeveelheid werk die door de studenten is verzet in korte tijd.

De winnende studenten vonden het International Entrepreneurship Programma en de Challenge zeer uitdagend en leerzaam. Veel van het programma van de eerste drie weken konden de studenten gebruiken bij het oplossen van deze Challenge.

De jury bestond naast voorzitter prof. Geert Duysters (wetenschappelijk directeur BCE en hoogleraar Ondernemerschap Universiteit van Tilburg en Technische Universiteit Eindhoven) uit prof. Uzi de Haan (hoogleraar Ondernemerschap & Strategie Technion University Israël), Mariëlle Renee (beleidsadviseur KvK Brabant) en Niels Verschuuren (Sales Manager Banner Pharmacaps). De Challenge werd mede mogelijk gemaakt door de Kamer van Koophandel Brabant.

Over het International Entrepreneurship Programme
De studenten van de cursus International Entrepreneurship volgden deze zomer colleges en vaardigheidstrainingen en bezochten bedrijven om hun kennis op dit gebied aan te scherpen. Het programma werd aangeboden door het Brabant Center for Entrepreneurship (BCE), een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Tilburg en de Technische Universiteit Eindhoven. Het BCE stimuleert ondernemerschap onder studenten door middel van 'on top of' onderwijsprogramma's (International Entrepreneurship Program bachelor / master), lunchlezingen en de Summer School International Entrepreneurship, onderdeel van de Tilburg University Summer School. Meer over BCE staat op www.bc-e.nl.