Politie Limburg-Noord

Extreme snelheden gemeten op N280


Datum: 16-08-2010
Tijd bericht: 10:17
Plaats: Roermond

Het Verkeershandhavingsteam voerde donderdag 12 augustus tussen 15.00 en 22.00 uur een verkeerscontrole uit op het vierbaans weggedeelte van de Rijksweg N280 in Roermond. Zes bestuurders kregen te horen dat zij hun rijbewijs terplekke moesten achterlaten vanwege hun rijgedrag. Er werden snelheden van ver boven de toegestane 80 km/u gemeten. Tijdens deze controle werden 26 snelheidsovertredingen geconstateerd. De controle werd uitgevoerd met een lasergun, waarbij als hoogst gemeten snelheid 146 km/u. werd geklokt. Dit snelheidsrecord werd gereden door een 59-jarige Duitser uit Weyerbusch in een Mercedes E-klasse. Ook een 25-jarige inwoner van Bonn reed met zijn Audi A8 eveneens met een snelheid van 146 km/u.

Vier andere automobilisten haalden elk een snelheid van 136 km/u: een Duitser, een 29-jarige man uit Kaarst met zijn BMW 523 i; een 33-jarige Spanjaard met een Audi A3; een 29-jarige inwoner van Vlodrop en een 24-jarige man uit Roermond. Omdat al deze verdachten meer dan 50 km/u te hard reden, is de politie gemachtigd het rijbewijs in te vorderen.

Buiten deze ingevorderde rijbewijzen bekeurde het Verkeershandhavingsteam die dag ook 400 automobilisten op de Oranjelaan -waar 50 km/u is toegestaan- voor hun snelheid, waarbij de radarauto een hoogst gemeten snelheid van 102 km/u klokte. Ook op het Broekhin Noord werd met een radarauto standplaats ingenomen. Hier werden 269 bestuurders geverbaliseerd, met als hoogst gemeten snelheid 97 km/u.

Handhavingslocaties
De Rijksweg N280 is een weg die een gevarieerd snelheidsregiem laat zien. De weg loopt vanaf Weert via Baexem naar Roermond en verder naar de Duitse grens. Het is een doorvoerweg voor het verkeer vanuit Duitsland richting Eindhoven en Weert. De inrichting van deze Rijksweg is heel wisselend. Hij begint in Weert als weg met twee rijstroken tot na Baexem, waar de weg overgaat in een tweebaansweg als autoweg. Met name de vele gelijkvloerse kruisingen en op- en afritten maken dat er veel risico's zijn tot aanrijdingen. Het Verkeershandhavingsteam heeft daarom deze weg als één van de speerpunten in de handhaving. Aan de hand van analyses, onder andere gebaseerd op ongevalscijfers, wordt een top 50 lijst van handhavingslocaties vastgesteld. Om die reden wordt er op snelheid gecontroleerd door zowel radarauto's als met de videosurveillanceauto. Het team houdt er op verschillende plaatsen controles met staande houding en motoragenten surveilleren met lasergun.