FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: stijgende werkdruk chauffeurs touringcarbranche veroorzaakt door werkgevers

Chauffeurs in de touringcarbranche worden zo door hun werkgever onder druk gezet dat dit kan leiden tot onveilige situaties. Dat concludeert vakbond FNV Bondgenoten na uren- en loonstaten van chauffeurs op grote schaal te hebben gecontroleerd. Chauffeurs die de wettelijke rusttijd willen naleven dreigen hun baan te verliezen als ze de door hun baas toegewezen rit weigeren.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: "Als vakbond maken we ons grote zorgen om de veiligheid van de chauffeurs én de passagiers. Uit onze inventarisatie blijkt dat chauffeurs op grote schaal niet het loon krijgen waar ze recht op hebben omdat werkgevers de cao niet naleven. In het hoogseizoen kan dit maandelijks honderden euro's schelen."

In 2009 startte FNV Bondgenoten de actie 'Vuile Was'; chauffeurs werden opgeroepen hun uren- en loonstaten door de bond te controleren. Paas: "Aan de hand van deze staten kan je heel makkelijk achterhalen of een werkgever de chauffeur betaalt conform cao." Chauffeurs die hun werkgever erop aanspreken dat ze recht hebben op meer loon krijgen minder (lucratieve) ritten toegewezen of kunnen op zoek gaan naar een andere baan. "Angst en intimidatie zijn inmiddels zo 'normaal' geworden", aldus Paas, "dat de chauffeurs het niet eens meer als zodanig benoemen."

De grootste misstanden heeft de vakbond verzameld in het 'Zwartboek Sector Besloten Busvervoer'. De meest voorkomende overtredingen van de cao zijn: het niet betalen van de toeslagen, het te laat of niet verstrekken van de roosters en de onjuiste werkverdeling aan de verschillende chauffeurs. Vakbond FNV Bondgenoten roept de verantwoordelijke instaties op erop toe te zien dat alle regelgeving wordt nageleefd.

In de touringcarbranche werken 7.766 chauffeurs; hiervan zijn 1.674 (21,56 procent) fulltimers en 765 (9,65%) parttimers in vaste dienst. Van het totale aantal werknemers werkt tweederde op basis van een flexcontract.