Ingezonden persbericht


Persbericht

Vakantie verandert je leven
Nederlanders werken aan seksleven, gezondheid en relatie na vakantie

Amsterdam, 16 augustus 2010- Vakantie! De tijd om na te denken over welke elementen in het leven verandering nodig hebben en dit eens goed met de partner te bespreken. Uit onderzoek van reisorganisatie Kuoni blijkt namelijk dat tweederde van de Nederlanders tijdens de vakantie erachter komen wat zij na hun vakantie willen veranderen.

Meer dan 80% van de Nederlanders gaat tenminste een keer per jaar op vakantie. Minder dan een keer per jaar op vakantie gaan, is voor 41% van de ondervraagden ondenkbaar. Hoe belangrijk vakantie is voor Nederlanders blijkt uit het antwoord van 47% van de Nederlanders: 'Vakantie is voor mij het hoogtepunt van het jaar, waar ik echt naar toe leef.' 'Mede daarom leveren wij vakanties op maat, zodat men volledig tot rust kan komen', aldus Arjen Nijdam, woordvoerder van Kuoni. Tijdens de vakantie komt tweederde van de Nederlanders (66%) erachter welke elementen in hun leven verandering nodig hebben. Een kwart van de ondervraagden neemt de tijd om na te denken over belangrijke beslissingen in het leven. Meer dan een derde (37%) van de Nederlanders neemt zich voor om deze onderwerpen tijdens de vakantie met de partner te bespreken.

Populaire gespreksonderwerpen
Het meest populaire gespreksonderwerp tijdens de vakantie blijkt: vakantie! Voorgaande en toekomstige vakanties worden uitgebreid besproken door respectievelijk 77% en 79% van de Nederlanders. Op de tweede plek komen hobby's, vrienden en familie welke door 72% van de Nederlanders besproken werden. Nummer drie van de meest typische vakantieonderwerpen is het gezinsleven (69%), opgevolgd door gezondheid (66%) en de relatie (59%). Het seksleven wordt door bijna de helft (48%) van de Nederlanders besproken tijdens de vakantie.

Geen woorden maar daden
De gesprekken tijdens de vakantie leiden daadwerkelijk tot veranderingen in het leven. Bijna de helft van de Nederlanders past na de vakantie een verandering toe op het gebied van gezondheid (48%). De relatie wordt door 39% op de schop genomen en iets meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders verandert na de vakantie zijn seksleven. Ook hobby's en vrijetijdsbestedingen, vriendschappen en carrière en werk krijgen een nieuwe impuls na de vakantie.

Verschillen tussen man en vrouw
Opvallend zijn de verschillende veranderingen, die na de vakantie toegepast worden, tussen man en vrouw. Blijkt vakantie voor de Nederlandse vrouw een goede timing om het huishouden ter sprake te brengen bij haar man? Het onderzoek toont aan dat 24% van de mannen iets wil veranderen in het huishouden tegenover 16% van de vrouwen. Ook het seksleven komt wederom aan bod. Meer dan een derde van de mannen geeft aan dit te veranderen, terwijl 18% van de vrouwen dit aangeeft.

Typen vakantiegangers per regio
Er zijn drie typen vakantiegangers: de rustzoeker (39%), de types die zich op familie/relatie focussen (34%) en de actieveling (27%). Opvallend is dat de rustzoekers met name uit de Noordelijke provincies van Nederland komen (48%) terwijl de types die zich op familie en relatie focussen met name uit de grote steden afkomstig zijn (40%).

----------