FNV Bondgenoten

Werkgevers en vakbonden bereiken principeakkoord cao Railinfrastructuur

Werkgevers en vakbonden hebben op 17 augustus een principeakkoord bereikt voor een CAO op de korte termijn en basis voor de afspraken op langere termijn.

Lange termijn (CAO 2011-2015)

In de aanloop naar een nieuwe cao in 2011 is afgesproken om een paritaire werkgroep in te stellen die voorstellen gaat onderzoeken en formuleren voor een nieuwe, vereenvoudigde CAO Railinfrastructuur per periode 5-2011. Deze nieuwe cao moet de basis vormen voor toekomstbestendige arbeidsvoorwaarden voor de gehele railinfrasector. Hiertoe is een gezamenlijke startnotitie opgesteld, waarin de uitgangspunten voor de vernieuwing in de cao vanaf 2011 reeds benoemd zijn. De veranderingen in de railinfrasector hebben hiertoe aanleiding gegeven.

Korte termijn (CAO 2010-2011)

Looptijd
De looptijd van deze nieuwe cao is 1 jaar en betreft de periode 5-2010 tot en met periode 4-2011.

Salaris
Werknemers ontvangen per periode 7-2010 een structurele salarisverhoging van 1% en per periode 4-2011 een structurele salarisverhoging van 0,25%.

Werkgelegenheid
CAO-partijen laten een onafhankelijk, extern onderzoek uitvoeren naar de werkgelegenheid binnen de totale railinfrasector. Voor boventallige medewerkers zullen separate afspraken gemaakt worden tussen het betreffende bedrijf en de vakbonden.

Ook zijn er werkgelegenheidsafspraken gemaakt in het geval een onderhoudscontract overgaat naar een andere aannemer. Indien er ten gevolge van overgang van een onderhoudscontract bij de nieuwe aannemer vacatures ontstaan, heeft deze aannemer de plicht eventuele boventallige werknemers van de oude aannemer een functie aan te bieden indien de werknemer voldoet aan de functie-eisen.

En als laatste is afgesproken dat het maximale percentage aan inhuur 25% per jaar mag bedragen, om zo zoveel mogelijk structurele werkgelegenheid te behouden voor de Railinfra.

Partijen zijn tevreden met het bereikte resultaat, dat tot stand gekomen is na constructief overleg.