Ingezonden persbericht


800 hackers kraken het ministerie van Obfuscatie

Amsterdam, 18 augustus 2010 - Meer dan 800 hackers hebben tijdens de Webwereld Zomerhack een poging gedaan het ministerie van Obfuscatie en Transparantie (Minobet) te hacken. Dit deden ze om het landsbelang te dienen. Het is de eerste keer dat Webwereld, de grootste zakelijke ict-nieuwssite van Nederland, een competitie organiseert voor alle Nederlandse hackers. De resultaten hebben alle verwachtingen overtroffen. Er deden uiteindelijk 809 krakers mee waarvan er 127 alle drie de niveaus succesvol doorliepen. "Ik ben erg te spreken over de opkomst en vooral over het enthousiasme van de deelnemers", zegt Tom Sanders, hoofdredacteur van Webwereld. "Dit gaan we zeker nog eens doen."

De wedstrijd werd gefaciliteerd door het Nederlandse beveiligingsbedrijf Certified Secure, dat ict-beveiligers opleidt zodat ze zich kunnen verplaatsen in het brein van de hacker. Hierdoor wordt de beveiliging van vele websites drastisch verbeterd.

Certified Secure richtte voor de Webwereld Zomerhack een zogenaamde hack me in, een site die speciaal bedoeld is om gehackt te worden. "Door drie verschillende levels in te richten werden ict'ers met een zeer uiteenlopend niveau geprikkeld om wat te leren over beveiliging", legt Frank van Vliet, CTO van Certified Secure en ontwerper van de hack me uit. "Iedereen werd uitgedaagd."

De twee eerste hackers die niveau 3 van de wedstrijd haalden ontvangen beide een Hacker mindset training van Certified Secure. Een derde gelukkige winnaar krijgt dezelfde aangeboden na een loting. De wedstrijd stond drie weken aan een stuk open.

Over Webwereld: Met een bereik van zo'n 600.000 unieke bezoekers per maand, is Webwereld de grootste zakelijke ict-nieuwssite van Nederland. Webwereld is een uitgave van IDG (International Data Group), 's werelds grootste uitgeverij en onderzoeksinstelling in de ICT-branche. IDG bereikt meer dan 270 miljoen IT beslissers en geïnteresseerden in 90 landen. Vanaf de oprichting van IDG in 1964, is de missie van IDG om mensen behulpzaam te zijn in het kopen en succesvol toepassen van technologie. Anno 2010 worden de IDG merken wereldwijd gezien als de meest betrouwbare bron van nieuws, achtergronden, trends en advies op het gebied van informatie technologie en wat daarmee samen hangt.

De producten en diensten die IDG aanbiedt zijn in te delen in zes hoofdgroepen: online media, tijdschriften, lead generation services, evenementen en conferenties, onderzoek en wereldwijde marketing oplossingen (IDG Global Solutions). Als toonaangevend IT-mediabedrijf is IDG Nederland volop in beweging. Vanuit ons nieuwe kantoor in Amsterdam West voorzien wij zowel consumenten (consumer media) als ook de zakelijke markt (business media) van belangrijke en nuttige informatie. Met een duidelijke gesegmenteerde portfolio en sterke merken, zoals Webwereld, Techworld, Computerworld, Zoom.nl en Computer!Totaal, voorziet IDG in de informatiebehoefte van diverse doelgroepen, van ICT-beslissers tot actieve internetters en privé-gebruikers van ICT-producten. Daarnaast ontwikkelen wij samen met onze partners vernieuwende concepten. Multimediale oplossingen waarmee IDG een wezenlijke bijdrage levert om de communicatie- en verkoopdoelstellingen van haar adverteerders te realiseren.

Over Certified Secure: Certified Secure is een toonaangevende Nederlandse certificeringautoriteit die websites, bedrijven en IT-professionals certificeert op het gebied van beveiliging. De certificeringen van Certified Secure beslaan een breed terrein, van privacy bescherming tot veilig programmeren. Door richtlijnen te ontwikkelen en professionals te certificeren die de implementatie van deze richtlijnen controleren, maakt Certified Secure beveiliging betrouwbaar en transparant.


Noot voor redacties

Voor meer informatie,