Gemeente Haren

Klantevredenheidsonderzoek Wmo 2009

Resultaten

18/08/2010

In de gemeente Haren is een onderzoek gehouden naar de tevredenheid van burgers die in 2008 of 2009 een Wmo voorziening hebben aangevraagd. In het rapport worden de prestaties van de gemeente Haren vergeleken met het gemiddelde van de 195 deelnemende gemeenten, de zogenoemde referentiegroep. Zo geeft het rapport inzicht in wat de sterke en/of minder sterke punten van de gemeente zijn als het gaat om de Wmo-ondersteuning. Een korte samenvatting van het rapport vindt u hier. Het complete rapport is te raadplegen aan de rechterkant van deze pagina.

Toegang tot de ondersteuning

Wat betreft de toegang tot WMO-ondersteuning zijn klanten het meest tevreden over de genomen tijd bij een aanvraag (97%). In de referentiegroep is 94% hierover (zeer) tevreden.

Hulp bij het huishouden

Klanten geven gemiddeld een 7.7 voor de hulp bij het huishouden. Dit is ongeveer even hoog als het gemiddelde in de referentiegroep (7.8). Wat betreft aspecten rond hulp bij het huishouden is men het meest tevreden over de informatievoorziening richting klanten (90%). Minder tevreden is men over wisselingen van medewerkers (82%). In de referentiegroep is dat 84%.

Wmo-hulpmiddelen en collectief vervoer

Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) is in de gemeente Haren een 7.2. Binnen de referentiegroep geeft men gemiddeld een 7.3. Het rapportcijfer voor het collectief vervoer binnen uw gemeente bedraagt een 7.3 en in de referentiegroep een 6.8. Het blijkt dat de respondenten het meest positief zijn over het gemak van het bestellen van het vervoer (98%). In de referentiegroep is 92% hierover tevreden.

Mantelzorg

28% van de ondervraagde cliënten geeft aan mantelzorg te ontvangen. Het grootste aantal respondenten (36%) in Haren ontvangt 0 - 4 uur per week mantelzorg. In de referentiegroep is dit 37%.

Participatie

Op de vraag of de ondersteuning en/of het hulpmiddel eraan bijdraagt dat men kan blijven meedoen aan de maatschappij, antwoordt 35% van de klanten dat de ondersteuning `zeer veel' hieraan bijdraagt, 36% geeft aan dat het `redelijk' bijdraagt en 28% zegt `nauwelijks of helemaal niet'. Binnen de referentiegroep zijn deze percentages, 36% `zeer veel', 38% `redelijk' en 26% `nauwelijks of helemaal niet'.

WMO

De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) heeft als doel iedereen mee te laten doen aan de maatschappij. De benodigde ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Een van de groepen waarop de Wmo zich richt, zijn mensen die hulp bij het huishouden of een andere individuele voorziening nodig hebben vanwege een (lichamelijke) beperking. In de Wmo gaat het om het welbevinden van mensen. Omdat het om mensen gaat,hebben burgers een centrale positie in de uitvoering van de wet. Zo moeten burgers worden geraadpleegd bij de vormgeving van Wmo-beleid. Ook bij de verantwoording achteraf is de mening van de burger belangrijk: gemeenten moeten jaarlijks een tevredenheidonderzoek houden onder vragers van maatschappelijke ondersteuning.

De Adviesraad Wmo speelt hierin een belangrijke rol. In Haren is 40% van de gebruikers van Wmo voorzieningen op de hoogte van het bestaan van deze raad. In de referentie groep is dat 29%.