Ingezonden persbericht


Wooncompagnie praat met huurders tijdens koffiebezoeken

Bewoonster Trijntje Appel uit Marken: 'Het is goed

om op vragen persoonlijk antwoord te krijgen'

Praten over de woning, de leefomgeving en alle mogelijke ándere zaken. Dat is het doel van de koffiebezoeken die Wooncompagnie brengt aan huurders in Purmerend en omliggende gemeenten. Zo bezochten Rina van Rooij en Mariël Esser van Wooncompagnie bewoonster Trijntje Appel op Marken. 'Ik vind het prettig om eens persoonlijk met mensen van Wooncompagnie te praten. Je zit als huurder soms toch met bepaalde vragen,' vertelt Trijntje.

Wooncompagnie wil met de koffiebezoeken het contact met de huurders versterken en de dienstverlening waar mogelijk verbeteren. Verder wil Wooncompagnie via het project de betrokkenheid van huurders bij de woningcorporatie vergroten en het gevolgde beleid toetsen. In maart van dit jaar werden bewoners (onder het mom: Tijd voor een Bakkie?) voor deze bezoeken uitgenodigd. Ruim driehonderd huurders reageerden op de uitnodiging. De bezoeken, die een informeel karakter hebben, vinden plaats tot eind van dit jaar.

De huurdersbezoeken worden afgelegd door steeds twee wisselende medewerkers uit alle gelederen van de woningcorporatie. 'We hebben normaal gesproken vluchtig contact met huurders en wéten dus weinig van ze. Deze bezoeken zijn een mooie gelegenheid om te ontdekken wat bewoners beweegt en wat ze van de woning én woonomgeving vinden,' aldus vestigingsmanager Rina van Rooij, die met projectleider Mariël Esser op de koffie ging bij Trijntje Appel (71). Trijntje is geboren en getogen op Marken en woont al twintig jaar in een karakteristieke woning aan de Kerkbuurt.

De medewerksters van Wooncompagnie hadden uiteraard iets lekkers meegenomen. Onder het genot van een kop koffie én koek werd allereerst nader kennis gemaakt en vervolgens kwam Trijntje met enkele vragen. 'Zo is mijn voordeur aan vervanging toe. Dat is inmiddels vastgesteld, maar nu vraag ik me af wanneer die nieuwe deur er daadwerkelijk komt,' aldus Trijntje Appel. Een vraag die meteen werd beantwoord door Rina van Rooij: 'Wij gaan regelen dat u zo snel mogelijk wordt gebeld voor een afspraak, want dat is onze werkwijze in dit soort gevallen.'

'Ik weet nu waar ik aan toe ben'
Ook stelde de bewoonster dat de gevelkachel eigenlijk aan vervanging toe is en het keukenblok na alle jaren enige aanpassing behoeft.Trijntje: 'Je weet als huurder soms niet welke zaken jouw verantwoordelijkheid zijn en welke zaken de woningcorporatie voor haar rekening neemt.' Mariël Esser: 'De gevelkachel is eigendom en dus de verantwoordelijkheid van de huurder, maar wij kunnen een woning wel voorzien van centrale verwarming. In dat geval regelen wij ook het onderhoud.' Voor wat betreft mogelijke aanpassingen aan het keukenblok stelden de medewerksters, naar tevredenheid van de bewoonster, voor een opzichter langs te sturen. Hij zoekt naar een oplossing van het probleem of bepaalt, in overleg, een nieuw keukenblok te plaatsen. Trijntje Appel, na afloop van het bezoek: 'Ik begrijp de standpunten van Wooncompagnie en weet nu waar ik aan toe ben.'




Ingezonden persbericht