Ingezonden persbericht



PERSBERICHT
Amsterdam, 08-06-10

hedda gabler reprise

|van            |henrik ibsen                                           |
|regie          |ivo van hove                                           |
|vertaling/bewer|judith herzberg                                        |
|king           |                                                       |
|dramaturgie    |bart van den eynde                                     |
|scenografie    |jan versweyveld                                        |
|kostuums       |jan versweyveld, wim van vliet                         |
|met            |barry atsma, jacob derwig, roeland fernhout, hadewych  |
|               |minis, celia nufaar, halina reijn e.a.                 |
|coproductie    |holland festival                                       |
In augustus en september 2010 is Hedda Gabler exclusief te zien in Stadsschouwburg Amsterdam. Toneelgroep Amsterdam bracht Henrik Ibsens vrouwentragedie Hedda Gabler voor het eerst naar Nederland tijdens het Holland Festival 2006. Ivo van Hove en Jan Versweyveld maakten Hedda Gabler in 2004 bij The New York Theatre Workshop. De voorstelling won vier prestigieuze OBIE-awards (Off Broadway Theatre Awards) voor ondermeer regie en decorbeeld.

'Een gruwelijk stuk. Een messcherpe voorstelling. Die lang nadreunt.' - De Groene Amsterdammer

synopsis
Hedda Gabler (Halina Reijn) is een moderne vrouw die na een onstuimige jeugd met talloze minnaars trouwt met Jurgen Tesman (Roeland Fernhout). Ze is bijna dertig, haar vader is overleden en haar geld is op. Het is een liefdeloos en opportunistisch huwelijk: Hedda krijgt luxe en maatschappelijke zekerheid, Tesman krijgt een 'trophy wife'. Maar het leven als huisvrouw verstikt Hedda. Verveeld en gefrustreerd droomt ze van de wereld buiten en de woeste feestjes van huisvriend Brack (Barry Atsma). Als Hedda's jeugdliefde Lövborg (Jacob Derwig) terugkeert, wordt ze geconfronteerd met de leegte van haar bestaan. Er is maar één uitweg.

henrik ibsen
De Noorse grondlegger van het moderne realistische drama Henrik Ibsen (1828-1906) schreef over Hedda Gabler (1890): 'Het treurige van deze wereld is dat zo veel mensen niets anders te doen hebben dan geluk najagen, zonder in staat te zijn het te vinden.' Door het gewone, alledaagse een tragische dimensie te geven, hebben zijn teksten weinig aan actualiteit ingeboet en behoren Nora of Een poppenhuis, de Wilde Eend en Hedda Gabler tot de meest opgevoerde stukken uit het wereldrepertoire.

ivo van hove
Ivo van Hove verplaatst Hedda Gabler naar een hedendaagse loft in een grote stad. De voorstelling raakt aan het moderne levensgevoel, waarin egocentrisme en de drang naar onmiddellijke bevrediging centraal staan. Ivo van Hove: 'In Hedda Gabler zijn we getuige van een vrouw met een grote levensdrang, maar Hedda onderneemt niets om het leven waar ze zo naar verlangt ook te leiden. We weten dat het onvermijdelijke gaat gebeuren. De burgerlijke helden van Ibsen dromen altijd over de vrijheid, over totale onafhankelijkheid, maar hun dromen blijken bedrog. Er is altijd wel een reden om de definitieve keuze niet te maken, er is altijd wel familie, een huwelijk, de maatschappij of angst voor een publiek schandaal. Een mens is maar een mens. Dat wil Ibsen ons laten zien.'

uit de pers

'Een gruwelijk stuk. Een messcherpe voorstelling. Die lang nadreunt.' - De Groene Amsterdammer 'Lichte en krachtige Hedda Gabler helemaal van nu; zelden een stuk gezien dat zo perfect de tijdsgeest van vandaag weergeeft met meesterlijke acteurs en topactrice Halina Reijn.' - GPD 'TA brengt coherente versie van Hedda Gabler, het toneelbeeld schrijft een hoofdstuk bij aan de theatergeschiedenis (...) nieuwe grote vrouwenrol voor Halina Reijn: doods- en levenskreet vallen perfect samen.' - De Standaard 'TA maakt beklemming Hedda Gabler goed voelbaar, glansrol voor nieuwe en strakke enscenering (...) talentvolle ploeg acteurs.' - De Telegraaf 'Ras-tragédienne Halina Reijn kan de titelrol moeiteloos aan, en voorziet haar personage van nieuwe accenten (...) Jacob Derwig zorgde als Lövborg voor de mooiste scènes.' - Het Parool 'Net als Het temmen van de feeks biedt Hedda Gabler een dubbelzinnige ervaring: een duister mensbeeld, een mooie voorstelling.' - FD 'Een intelligent regieconcept, dat op gedurfde manier over mensen gaat.' - Eindhovens Dagblad

EINDE PERSBERICHT



Ingezonden persbericht