MBO raad

Klachtencommissie Governance en Beloning MBO gestart

19-08-2010 - Mensen die een klacht willen indienen omdat zij menen dat een mbo-instelling zich niet houdt aan de governancecode of beloningscode van het mbo, kunnen terecht bij de speciaal daartoe ingerichte Klachtencommissie Governance en Beloning MBO. Dat kunnen mensen van binnen en buiten mbo-instellingen zijn.

Instelling van de commissie
De commissie vindt haar oorsprong in de governancecode 'Goed bestuur in de bve-sector' en in de beloningscode voor de bestuurders `De beloning van bestuurders van mbo-instellingen. Advies voor een sectorbrede beloningsregeling'.

Deze codes zijn sinds 1 januari 2009 van kracht en worden gedragen door de toezichthouders (verenigd in het Platform Raden van Toezicht) en de bestuurders (verenigd in de MBO Raad).

De commissie is onafhankelijk en is ingesteld door de MBO Raad en het Platform Raden van Toezicht. De commissie doet haar werk zelfstandig en bepaalt zelf haar werkwijze. Minimaal een keer per jaar rapporteert de commissie aan haar opdrachtgevers.

Belang van de commissie
De commissie vormt een belangrijke aanvulling op de klachtenprocedures binnen de mbo-instellingen zelf. De governancecode schrijft voor dat elke instelling een klachtenregeling moet hebben voor interne belanghebbenden en een klachtenregeling voor externe belanghebbenden. Ook schrijft deze code voor dat de raad van toezicht moet zorgen voor een klokkenluidersregeling.

Mensen met een klacht moeten eerst van deze mogelijkheden gebruikmaken en bezien of zij er met de betrokken mbo-instelling uit kunnen komen. Als mensen niet tevreden zijn met het resultaat en zij hun klacht toch willen handhaven, kunnen zij zich wenden tot de landelijke commissie. Deze vormt als het ware het sluitstuk op de regelingen binnen de instellingen zelf.

Checks and balances
Goed bestuur en een verantwoorde beloning vragen om een transparante aanpak, ook als het gaat om de behandeling van klachten. Met de regelingen binnen de instellingen en de Klachtencommissie Governance en Beloning MBO is er nu een sluitend geheel van `checks and balances' ontstaan.

Samenstelling
Deze klachtencommissie bestaat uit:

* dhr. prof. dr. G.D. Minderman (voorzitter) - hoogleraar Public Governance aan de VU in Amsterdam,

* mevr. C.P. Vogelaar - oud-minister WWI en oud-vicevoorzitter FNV,
* mevr. M. Haak-Griffioen - gedeputeerde Provinciale Staten Utrecht
* dhr. prof. mr. P.J.J. Zoontjens - hoogleraar onderwijsrecht Universiteit Tilburg,

* dhr. drs. C..M. A. van Rosmalen - voorzitter college van bestuur Hogeschool Zuyd in Maastricht.

Bereikbaarheid van de commissie
Klachten kunnen bij het secretariaat van de commissie worden ingediend:

dhr. Mr. C.A.M. van Vught (ambtelijk secretaris) Berkenlaan 40
5061 AZ Oisterwijk

Klachten mogen niet anoniem zijn en moeten schriftelijk worden ingediend.

Zie ook:
Dossier goed bestuur

Meer informatie
Marije Hulsbosch, perswoordvoerder: 0348-75 35 38 / 06-50 27 26 73 of m.hulsbosch@mboraad.nl.

Bron/Auteur: Webredactie