Gemeente Hoorn

Burgerjaarverslag 2009 is uit

Inwoners van Hoorn maken steeds minder gebruik van participatiemogelijkheden. Volgens het onderzoek Waar staat je gemeente scoort de gemeente in de waardering door inwoners net onder het landelijke gemiddelde. In de afhandeling van e-mail presteert Hoorn juist heel goed. Ook op de ranglijst van gemeentelijke websites is Hoorn gestegen. Dit zijn enkele conclusies die vermeld staan in het burgerjaarverslag 2009 van burgemeester dr. G.O. van Veldhuizen.

Jaarlijks rapporteert de burgemeester in het burgerjaarverslag over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie. Hier worden verschillende onderzoeksresultaten en cijfers van de gemeente Hoorn voor gebruikt. Het is niet meer wettelijk verplicht om het burgerjaarverslag in deze vorm uit te geven. Vanaf volgend jaar wordt het in de jaarstukken van de gemeente Hoorn opgenomen. Niet meer de burgemeester, maar het college zal dan rapporteren over burgerparticipatie en dienstverlening.

Participatie In 2009 waardeerde de burger als kiezer de gemeente Hoorn met een 5,5, ten opzichte van een 5,7 landelijk. Als partner een 5,3, ten opzichte van een 5,6 landelijk. Dit blijkt uit het onderzoek Waar staat je gemeente. Steeds minder vaak maken burgers gebruik van de vele participatiemogelijkheden die de gemeente biedt. Dit is een landelijke tendens die ook in Hoorn te zien is. Volgens burgemeester Van Veldhuizen moet de gemeente voor de toekomst kritisch zijn op de inzet van participatiemiddelen. Liever minder mogelijkheden die vaker worden gebruikt, dan meer mogelijkheden die toch niet worden gebruikt. Een goede taak voor de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college. De inbreng van burgers, bedrijven en instellingen blijft namelijk onmisbaar voor het ontwikkelen van breed gedragen beleid en het goed functioneren van de gemeente. Daar is in 2009 al een aanzet voor gedaan met het instellen van een digitaal burgerpanel met ruim 1.200 deelnemers. Het burgerpanel is toen twee keer ingezet om de mening van inwoners te peilen.

Dienstverlening De burger als klant waardeert de gemeente Hoorn met een 7,0 (landelijk 7,4). Volgens hetzelfde onderzoek waardeert de burger als onderdaan de gemeente Hoorn met een 6,1 (landelijk 6,2). Andere onderzoeken laten zien dat de gemeente Hoorn op het gebied van dienstverlening vooruitgang boekt. Op de ranglijst van gemeentelijke websites is Hoorn 60 plaatsen gestegen. Een mysteryguest-onderzoek laat zien dat de gemeente Hoorn met gemiddeld een 8,2 goed scoort op de beantwoording van e-mails. Qua snelheid, maar vooral ook qua taalgebruik. In 2009 kwamen 269.565 telefoontjes binnen. 91 procent daarvan werd binnen 25 seconden opgenomen. Het is voor het eerst dat Hoorn deze zelfgestelde norm haalde. Volgens burgemeester Van Veldhuizen zal in 2010 nog meer vooruitgang worden geboekt op het gebied van dienstverlening: Met een nieuwe afdeling Publiekszaken ben ik ervan overtuigd dat we in 2010 flinke slagen zullen gaan maken. Ook op het gebied van digitale dienstverlening, want dat wordt in de toekomst steeds belangrijker.

Inzage Behandeling van het burgerjaarverslag staat gepland na de zomer 2010. Het burgerjaarverslag is verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het stadhuis, Nieuwe Steen 1. Daarnaast is het burgerjaarverslag online in te zien.