Ingezonden persbericht

Tweede tunnelboormachine Noord/Zuidlijn bereikt Amsterdamse grond

Noortje, de tweede tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn, boort sinds vannacht in de Amsterdamse grond. Het boren van de tweede tunnelbuis onder het Damrak, de Dam en het Rokin is nu echt van start gegaan.

Tanden in het beton
Afgelopen maandag hebben de boorders de tunnelboormachine aangezet en zette Noortje haar tanden voor het eerst in de betonnen wand van de startschacht bij het Damrak. In drie dagen tijd heeft zij in de 1,5 meter dikke wand een gat met een diameter van bijna 7 meter gemaakt. Vannacht was het graafwiel volledig door de wand heen en bereikte de kop van de machine de grond.

Ervaring met Gravin
Projectleider tunnelboren Joost Joustra: "De boorders hebben hun voordeel gedaan met de lessen die zijn geleerd tijdens de startprocedure van de eerste boormachine Gravin. Door deze ervaring duurde de fase van het testen en het inregelen van de boormachine in de startschacht veel korter."

Rustig tempo
Noortje gaat nu verder met het maken van de tunnel in de grond onder het water van het Damrak. De tunnel ligt op deze plek nog relatief ondiep en bovendien is de samenstelling van de grond op dit deel van het tracé niet ideaal om in te boren. Een dik vriesscherm helpt de boormachine om onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te kunnen boren. Het boortempo ligt daarom op de eerste 100 meter van het traject nog relatief laag. Pas als de boorders de 83 meter lange boormachine volledig uit de startschacht hebben gemanoeuvreerd en de kop van de boormachine de westzijde van het Damrak heeft bereikt, neemt de voortgang per dag toe.

hierzijnwij.nu

Noortje en de boorders zijn begonnen aan hun tocht richting station Rokin. Op de vernieuwde website www.hierzijnwij.nu kunt u hen op de voet volgen. Verder zijn er details over het boorproces te vinden, zoals het aantal geplaatste tunnelringen en de hoeveelheid weggegraven grond.

()

Noot voor de redactie

(