Groen!

De 'groene auto' als light sigaret

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 18 augustus 2010 in "Milieu en natuur", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

We lezen het vaak de laatste dagen: âgroene autoâsâ worden steeds populairder omdat ze âmilieuvriendelijk zijnâ. De groene autoâs waarnaar verwezen wordt zijn echter geen elektrische autoâs of wagens die op een andere manier klimaatneutraal rijden. Neen, het gaat om diesel- en benzinewagentjes waarvoor je, als je kiest voor een model dat minder CO2 uitstoot, kan rekenen op een door de overheid gesubsidieerde korting. Maar het is niet omdat een wagen iets minder CO2 uitstoot dat hij plots milieuvriendelijk wordt.

Stel dat een sigarettenfabrikant een sigaret met verlaagd teer- en nicotine gehalte aan de man brengt met de slogan `beter voor de gezondheid!' Niemand zou dat pikken. Onderzoek zou uitwijzen dat ook die sigaret nog altijd schadelijk is voor de gezondheid en dat rokers bovendien méér van die sigaretten zouden roken, zodat het uiteindelijke effect even nefast zou zijn.

Nochtans is het precies in die termen dat media en uiteraard de bedrijven zelf graag berichten over de zogenaamde groene wagens. De bedrijfsdieseltjes die vandaag de showroom uitrijden en iets minder vervuilend zijn dan de modellen van vorig jaar, worden zonder schroom omschreven als `groene en dus milieuvriendelijke wagens'.

Een auto die een paar gram CO2 minder uitstoot, is echter alleen maar iets minder schadelijk voor het milieu en dus niet `milieuvriendelijk'. De op papier lagere uitstoot van de huidige benzine- en diesel wagens wordt in de praktijk bovendien zelden gehaald. Ondermeer omdat autobestuurders, gesteund door diverse fiscale voordelen, extra milieubelastende opties zoals airco aanschaffen. Hierdoor wordt het potentiële effect van de lagere uitstoot teniet gedaan. De auto's waar je anno 2010 een C02-korting voor krijgt, zijn dus helemaal niet groen, laat staan milieuvriendelijk.

Van Michael Braungart en William McDonough, de bedenkers van het cradle-to-cradle principe, is de uitspraak `less bad is still no good.' Ze bedoelen dat bedrijven die minder vervuilen nog altijd vervuilen en dat `minder slecht doen' dus geen structurele oplossing is voor de huidige klimaatproblemen. Bedrijven die werken volgens het cradle-to-cradle principe zorgen dat elk onderdeel van hun product, tot de verpakking toe, duurzaam hergebruikt kan worden en dat de productie klimaatneutraal verloopt. Dat betekent een andere manier van denken over productie.

Over onze automobiliteit zullen we ook op een totaal andere manier moeten gaan nadenken. Op het vlak van klimaatneutrale wagens is er nog veel werk aan de winkel: Vlaanderen bengelt aan de staart van het Europese peloton op het vlak van investeringen in infrastructuur voor elektrische wagens. De uitdaging is om even mobiel te blijven maar het aandeel van verplaatsingen met de (eigen) wagen drastisch naarbeneden te brengen.

Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters

Vlaams Volksvertegenwoordiger

www.dirkpeeters.nu