Gemeente Lansingerland

Geluidsoverlast HSL: 'Meten is weten'.
rijdende HSL

Volgens het geluidmeetonderzoek van DCMR vindt er een overschrijding van de vastgestelde geluidsnormen voor de HSL plaats. Dit zei Rogier Wigbels van DCMR tijdens een informatieavond op 19 augustus over dit onderzoek, dat in opdracht van onze gemeente is uitgevoerd.

DCMR verwacht ook in de toekomst, ondanks de nieuwe treinstellen, een overschrijding van de normen. Dit laatste zal echter eerst gemeten moeten worden. Want zoals burgemeester Ewald van Vliet zei, âMeten is weten. De feitelijke situatie is bepalend. Alleen op basis daarvan kunnen we als gemeente vervolgstappen ondernemen.â

Meten aan de gevel
Raadsleden en ruim twintig bezoekers luisterden geboeid naar de duidelijke uitleg van Rogier Wigbels. DCMR heeft twee maanden lang op verschillende plaatsen in de gemeente aan de gevels gemeten, waarbij ze het geluidsniveau van alle treinen die voorbijkwamen, ook die buiten de dienstregeling reden, hebben onderzocht. De resultaten zijn vervolgens doorgerekend voor vier scenarioâs: een waarbij nog geen maatregelen waren genomen, een waarbij de remmen waren afgeblokt en het spoor was geslepen, een over het hele jaar 2010 en een toekomstverwachting. In alle gevallen bleek er sprake van een overschrijding. Rogier Wigbels vertelde er wel bij dat er nog niet gemeten is aan de nieuwe treinenstellen en ook nog niet als de treinen met een snelheid van 250 â 300 km per uur voorbij razen.

Metingen TNO
DCMR heeft zijn metingen afgerond. Op dit moment vinden er in Lansingerland nog metingen van TNO plaats. Dit gebeurt ook aan de gevel. âTNO voert deze metingen in nauw overleg met DCMR, de gemeente en de gemeentelijke adviseur uit,â aldus vervoerswethouder Henk de Paepe. âWe zijn betrokken bij de onderzoeksopzet en bespreken achteraf de verkregen resultaten zodat er geen discussie kan ontstaan over de meetmethoden. Op basis van die resultaten besluiten we wat we daarna gaan doen.â Hij kon nog niet zeggen wanneer het rapport van TNO gereed is, wel vertelde hij dat het gezondheidsonderzoek van de GGD naar de gevolgen van de geluidsbelasting op de gezondheid van de inwoners bijna is afgerond.

Snelheid meten
Rogier Wigbels gaf aan dat DCMR niet direct de snelheid van de treinen heeft gemeten. Uit de meetresultaten kon DCMR aflezen dat de treinen ongeveer even hard reden, 160 km per uur. TNO neemt bij de huidige metingen wel de snelheid van de treinen mee. âHet slijpen van de rails kan toch niet tot het oneindige doorgaan,â was een opmerking uit het publiek. âDaar heeft u gelijk in,â zei Rogier Wigbels. âDe minister heeft een monitoringsprogramma daarvoor opgesteld. DCMR en de gemeente hebben de minister gevraagd of ze daar inzicht in kunnen krijgen. Het lijkt er nu op dat elke twee maanden het spoor geslepen wordt. Â
Tot slot antwoordde Rogiers Wigbels op een vraag wat de oorzaak is van de herrie onomwonden dat het geluid wordt veroorzaakt door de reflectie tegen de geluidsschermen van beton en glas. Deze schermen absorberen het geluid niet.