Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 20 augustus 2010

De Dijk in Alkmaar op de schop: veiliger, overzichtelijker en leefbaarder

Minder overlast en minder auto's. Met die wens kwamen de bewoners en ondernemers van de Dijk - vertegenwoordigd in de werkgroep Dijk - bij de gemeente. De werkzaamheden om gevolg te geven aan die wens, gaan op 30 augustus daadwerkelijk van start. Half november is de Dijk veranderd van een verkeersstraat naar een stadsplein; een gebied waar het veiliger, overzichtelijker en leefbaarder is. De Karpertongarage blijft tijdens de werkzaamheden gewoon bereikbaar.

Werkzaamheden
Allereerst gaat de Dijk op de schop aan de zijde van de Herenstraat. Vervolgens wordt de Dijk gefaseerd opgebroken en opnieuw ingericht in de richting van de Kaarsemakersgracht. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden half november gereed.

Bereikbaarheid
Tijdens de werkzaamheden blijft de Karpertongarage gewoon bereikbaar. Ook de woningen en winkels zijn bereikbaar voor fietsers en voetgangers door middel van plankiers. Verkeer op de Kanaalkade en omliggende straten wordt met gele borden geïnformeerd over de werkzaamheden op de Dijk, waarbij de Karpertongarage bereikbaar blijft.

Veiliger, overzichtelijker en leefbaarder

Vorig jaar besloot het college van burgemeester en wethouders, na een proef van drie maanden, om de Dijk af te sluiten voor doorgaand verkeer. Metingen voor en tijdens de proef lieten zien dat de afsluiting een gunstig effect heeft op de leefbaarheid op de Dijk. Deze situatie wordt gehandhaafd, wat de overzichtelijkheid en veiligheid op de Dijk en omgeving ten goede komt.

Wethouder Integrale Veiligheid Gert-Jan Leerink: "De nieuwe inrichting van de Dijk maakt onderdeel uit van een brede aanpak om de omgeving van de Achterdam leefbaarder te maken. We willen dat bewoners en bezoekers zich op hun gemak voelen. Nu de werkzaamheden aan de Dijk van start gaan, komt vervulling van deze wens binnen handbereik."

Stadsplein
De parkeervakken aan de Dijk worden opgeheven, om zo een stadsplein te creëren. De Dijk is straks alleen nog toegankelijk voor auto's die gebruik maken van de Karpertongarage. Aan de Kanaalkade komt een officiële taxistandplaats. Het plaatsen van bankjes en bomen voorkomt dat automobilisten hun auto's alsnog op de trottoirs parkeren. Ook wordt aan weerszijden van de rijbaan een stopverbod ingesteld. Aan het begin van de Dijk, op de hoek van de Voordam, komt een laad- en losplek.

Bomen
Om meer ruimte voor voetgangers te creëren en het autoverkeer te beperken, is het noodzakelijk de huidige bomen te kappen en nieuwe bomen langs de rijbaan te planten. Deze nieuwe bomen fungeren tegelijkertijd als 'antiparkeerobject'. De toestand van de meeste bestaande bomen zijn van matige en soms van slechte kwaliteit. Ook staan de bomen bovenop een bestaand riool. Om deze redenen is het niet wenselijk de bomen op de huidige plaats te laten staan; ze worden gekapt.