Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


20-08-2010
Afzet biologische AGF 6 procent gegroeid

De omzet van biologische producten in de Nederlandse supermarkten is in het eerste halfjaar van 2010 met 12 procent gestegen t.o.v. 2009. AGF groeide met 6 procent. Een overtuigende prestatie afgezet tegen de groei van de totale voedingsmarkt van 0,2 procent in dezelfde periode (GfK), die last had van een kwakkelende economie en prijsacties.

Opnieuw blijkt dat de consument zijn geld heel bewust uitgeeft en dat biologisch kopen daar prima in past. Het komt er per saldo op neer dat bijna de helft van de totale omzetgroei in euro's in de supers (43%) te danken is aan biologische voeding. Kruidenierswaren (A-merken en huismerken) en vleeswaren maakten door een groeiend aanbod de grootste sprongen (+26%). Zuivel en eieren groeiden eveneens flink met 15% en 17%. Brood en vlees stabiliseerden na enkele jaren van stevige groei.