Gemeente Berkelland


Persbericht
20 augustus 2010

College Berkelland biedt gemeenteraad voorstel met tussenstand ontwikkeling N18 aan Op- en afrit bij de Ballastput in plaats van bij de Kiefteweg

Burgemeester en wethouders bieden de gemeenteraad een voorstel met een tussenstand van het overleg met Rijkswaterstaat over de N18 aan. Belangrijkste gevolgen van de nadere uitwerking tot nu toe: de ontsluitingen bij de Laarberg en de Ballastput in Eibergen (in plaats van bij de Kiefteweg) en een onderzoek naar een fietstunnel bij Hupsel. Verantwoordelijk wethouder Jan Markink in een korte toelichting: "In ons coalitieakkoord staat dat wij 'Samen' met betrokkenen besluiten willen nemen. Het mooie van de huidige voorstellen vind ik dat we zoveel mogelijk aan initiatieven vanuit de bevolking proberen tegemoet te komen. Overigens moet ik er bij zeggen dat Rijkswaterstaat de weg maakt, daar zijn we van afhankelijk. Maar van die kant kunnen we steeds op zo veel mogelijk medewerking rekenen."

Convenant tracébesluit
De gemeenteraad heeft op 8 december 2009 ingestemd met het zogenaamde 'Convenant Tracébesluit N18'. In dit convenant spreken we af hoe we de nieuwe weg aanleggen en wie wat betaalt. Het Rijk betaalt veruit het meeste en legt de weg aan. In het convenant is rekening gehouden met o.a. een aansluiting bij Eibergen bij de Kiefteweg in combinatie met de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de woonwijk en industrieterreinen van Eibergen.

Andere oplossing
Op verzoek van de gemeente Berkelland heeft Rijkswaterstaat bekeken of er nog mogelijkheden zijn die meer aan de wensen van diverse betrokkenen tegemoet komen. Het gaat dan met name om een andere oplossing voor het gedeelte tussen Eibergen en Groenlo met o.a. nieuwe locaties voor de op- en afritten bij de Laarberg en Eibergen. Het nu voorliggende voorstel beschouwt het college als de best haalbare oplossing voor Berkelland. In een extra raadsvergadering van 31 augustus 2010 praat de gemeenteraad over het voorstel.

Verkeersonveiligheid
Op en rond de huidige N18 is sprake van verkeersonveiligheid. Daarnaast doorsnijdt de weg de kernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo, wat leefbaarheidsproblemen tot gevolg heeft. Het ministerie van V&W, de provincies Gelderland en Overijssel en Regio Twente hebben in 2002, gezamenlijk met de gemeenten rond de N18, een procedure gestart om genoemde problemen te verminderen of op te lossen en daarnaast de bereikbaarheid te verbeteren ten behoeve van de ontwikkeling van de regionale economie.

100 km/u
De plannen voor de N18 houden in het kort het volgende in. Tussen Groenlo en Enschede worden omleidingen gerealiseerd rond Eibergen, Haaksbergen en Usselo en wordt de maximum snelheid verhoogd naar 100 km/uur. Op het gedeelte Varsseveld - Groenlo blijft de maximum snelheid 80 km/uur en treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

304 miljoen
Omdat bij het project nauw samengewerkt wordt tussen Rijkswaterstaat en de regionale overheden en een aantal van deze overheden een financiële bijdrage levert (tezamen 136 miljoen euro) aan de totale projectkosten van 304 miljoen euro, zijn de afspraken hierover vastgelegd in een bestuursconvenant. De afspraken hebben betrekking op de samenwerking, de financiering en de planning. Berkelland betaalt nu 2,2 miljoen. Daarnaast zullen er in een later stadium nog allerlei kosten op ons afkomen, zoals die voor de aanleg/aanpassing van wegen die op de nieuwe N18 aansluiten.

Vervolg
Rijkswaterstaat werkt momenteel aan het opstellen van het Ontwerptracébesluit. Dit zal naar verwachting in 2011 openbaar worden gemaakt en ter visie worden gelegd. Daarna volgt het Tracébesluit. Hiertegen is beroep mogelijk bij de Raad van State. Wanneer eventuele beroepsprocedures zijn afgehandeld is het Tracébesluit onherroepelijk en kan met de aanleg worden begonnen. Volgens de huidige planning wordt de weg in 2016 opengesteld.




Gemeente Berkelland