Vilans


Cliënten geven incontinentiezorg een 7,4

Utrecht, 5 augustus 2010 In verpleeghuizen in Nederland hebben 3 op de 4 cliënten last van urine-incontinentie. Vanuit het programma Zorg voor Beter is Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg, een verbetertraject gestart gericht op continentiezorg. Na een jaar verbeteren blijkt dat eenvoudige verbeteringen zorgen voor betere continentiezorg en dus betere kwaliteit van leven van de cliënt. Het rapportcijfer steeg van een 6 naar een 7,4.

Verbetertraject Continentie
Aan het Zorg voor Betertraject Continentie deden in totaal 17 zorgorganisaties een jaar lang mee om de continentiezorg in hun organisatie te verbeteren. Het doel was tweeledig: incontinentie bij cliënten verminderen en de fysieke belasting van de verzorgende verminderen. Na een jaar verbeteren blijkt dat je veel kunt bereiken met eenvoudige verbeteringen, vertelt Roelf van der Veen, projectleider bij Vilans. Bijvoorbeeld door het verwijderen van obstakels in de gang zodat er een goede doorgang is naar het toilet.

Om cliënten met urine-incontinentie goed te kunnen behandelen is het belangrijk dat de huisarts, specialist ouderengeneeskunde of uroloog vaststelt om welke vorm van urine-incontinentie het gaat. Functionele incontinentie komt het meeste voor in de langdurende zorg en wordt veroorzaakt door lichamelijke of praktische beperkingen, legt Sabina Mak, programmamedewerker bij Vilans, uit. Cliënten kunnen bijvoorbeeld het toilet niet meer vinden. Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat de cliënt zo min mogelijk hoeft te zoeken door bijvoorbeeld een pictogram op de wc-deur te hangen.

Kleine verbeteringen, groot resultaat
Incontinentiezorg gaat niet alleen gepaard met zware fysieke belasting voor de verzorgenden, maar ook met schaamte, onzekerheid en depressieve gevoelens bij de cliënt. Continentiezorg vraagt daarnaast veel tijd van verzorgenden en verpleegkundigen in verpleeghuizen, verzorgingshuizen en de thuiszorg. En die tijd is er meestal niet.

Stichting Elisabeth in Breda heeft dit voortvarend opgepakt. We hadden een klein budget en kozen daarom eerst voor kleine verbeteracties, zegt Miriam Wilmot, fysiotherapeut en adviseur verbetermanagement. We hebben katrollen aan de toiletdeuren bevestigd, meer ruimte gecreëerd in de huiskamer en de wasmanden en overbodig incontinentiemateriaal uit de badkamers gehaald. Dit zijn kleine aanpassingen, maar zorgen er wel voor dat de cliënten nu op tijd hun toilet bereiken. Miriam vertelt: Het leuke van deze verbeteracties is dat resultaten direct zichtbaar zijn!

Boekje Verantwoorde continentiezorg: Wat jij als verzorgende kunt doen!

Dit boekje bevat inspirerende praktijkverhalen, tips en instrumenten uit het verbetertraject om de dagelijkse continentiezorg te verbeteren. Het is speciaal geschreven voor verzorgenden. We kunnen niet alle cliënten continent maken, maar de zorg wel degelijk verbeteren en het werk fysiek lichter maken, geeft Roelf van der Veen van Vilans aan. Dit boekje is een handig naslagwerk voor iedere verzorgende.

Het boekje Verantwoorde continentiezorg: Wat jij als verzorgende kunt doen! is te verkrijgen via de webwinkel van Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg: www.vilanswebwinkel.nl.

Over Zorg voor Beter
Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid van de zorg. Dit om iedereen nu én in de toekomst goede zorg te kunnen garanderen. Zorg voor Beter biedt een methodische aanpak, goede voorbeelden en advies van experts. Leren van elkaar staat centraal. Zorg voor Beter is een initiatief van het ministerie van VWS. ZonMw heeft de regie. Vilans is hoofduitvoerder van de verbetertrajecten. Meer dan 700 zorgorganisaties deden al mee.
Laatst gewijzigd op: 9 augustus 2010