Ingezonden persbericht


M van Marnix geschrapt: 'Nu arnix nog!'

Het M-gebouw voor Centraal Station gaat definitief niet door omdat er geen markt voor is. De Haagse Stadspartij is blij dat het college eindelijk tot inkeer is gekomen. "Het M-gebouw was een monsterlijk ontwerp waarmee Den Haag een intimiderende, tochtige en kille entree zou krijgen. Het historische stadsgezicht dreigde voorgoed te worden verpest. Dat het niet doorgaat, is een zegen voor de stad!", aldus fractievoorzitter Joris Wijsmuller.

Daarnaast zou het gebouw bijdragen aan de enorme leegstand in de kantorenmarkt. De gemeente had desondanks een garantie afgegeven om 12.500 m2 kantoorruimte af te nemen. De Dienst Stadsontwikkeling (DSO) wilde wel graag naar deze dure locatie verhuizen. Nu dat niet doorgaat, ziet Wijsmuller een mooie kans. "De gemeente kan nu juist flink gaan bezuinigingen op de huisvestingskosten van DSO."

Naaste het goede nieuws is er ook slecht nieuws. De hopeloze exercitie heeft de gemeente namelijk ruim 2 miljoen gekost, zo blijkt nu. Wijsmuller: "Deze kosten zijn verwijtbaar, want dat dit prestigeplan zelfs met kunst- en vliegwerk onhaalbaar blijkt, was gewoon te voorzien. Wethouder Norder heeft financiële risico's genomen waarvoor hij zich nu moet verantwoorden." De Haagse Stadspartij wil de raadsmededeling van het college snel geagendeerd zien zodat de gemeenteraad conclusies kan gaan trekken.

Daarnaast moet de raad zich gaan buigen over de inrichting van het plein. De wethouder speculeert alweer over een nieuw gebouw op die plek, en wil het plein 'tijdelijk' voor minimaal vier jaar betegelen. De Haagse Stadspartij vindt dat dom en kortzichtig. "Den Haag verdient een mooie, vriendelijke en groene entree. De prachtige Koekamp ligt al voor de deur, dus waarom niet het gras, de bomen en mooie paden met bankjes doortrekken op het Koningin Julianaplein?", vraagt Wijsmuller zich af. Ook wil hij gratis stallingplaatsen voor de fiets. "Zoals dat nu twee hoog achter geregeld is, werkt slecht en is onveilig. Het KJ-plein is groot genoeg om ook aan de fiets gratis plek te bieden zonder logische voetgangersroutes te blokkeren. En de zebraklok moet snel weer terug!".