Ingezonden persbericht


DCMR Milieudienst Rijnmond kiest OGD voor inrichten nieuwe ICT Support Desk

Delft, Rotterdam, 23 augustus 2010 - DCMR Milieudienst Rijnmond kiest IT-dienstverlener OGD als leverancier voor het inrichten van een nieuwe ICT Support Desk. Dit bedrijfsonderdeel is bij de dienst verantwoordelijk voor het afhandelen van alle storingen en vragen met betrekking tot de automatisering. De Support Desk is daardoor voor het bureau ICT van DCMR een belangrijke schakel bij het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening. De twee partijen sluiten een overeenkomst voor drie jaar met de optie van een verlenging van twee keer een jaar.

De ruim 1,2 miljoen bewoners van het Rijnmondgebied kunnen 24 uur per dag bij DCMR terecht met eventuele milieuklachten. Daarnaast beantwoordt de dienst allerlei vragen op milieugebied en verstrekt hij milieuvergunningen aan bedrijven en controleert deze. Bij de dienst werken ruim vijfhonderd mensen.

DCMR koos voor de dienstverlening van OGD na een Europese aanbesteding. OGD bood van de veertien deelnemers die inschreven op de aanbesteding, de beste prijs/kwaliteitverhouding.

OGD neemt in de eerste fase van het uitbestedingstraject de bestaande supportrol over. Het bedrijf wordt daarmee verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de aansturing van de medewerkers. In volgende fases werken OGD en de DCMR gezamenlijk aan een verdere professionalisering van de activiteiten van de ICT Support Desk. Doel is om deze werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te voeren. OGD kan in dat verband profiteren van zeer ruime ervaring in ICT-supportprocessen bij verschillende klanten.

Wim Letzer, hoofd bureau ICT bij DCMR Milieudienst Rijnmond: "Automatisering speelt een belangrijke rol in onze dienstverlening aan de bewoners van het Rijnmondgebied. Het snel verhelpen van storingen en andere ICT-gerelateerde taken is essentieel om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Dankzij de ondersteuning van OGD bij de inrichting van de nieuwe servicedesk brengen we de continuïteit naar een hoger niveau."

Roel Nikkessen, directeur van OGD: "Het project bij DCMR gaat verder dan pure uitbesteding. Wij gaan gezamenlijk werken aan een kwalitatieve verbeterslag die de dienst in staat stelt meer rendement uit de IT-omgeving te halen. Dat zal een nieuwe impuls betekenen voor de dienstverlening aan de inwoners en bedrijven in de regio Rijnmond."

###
Over OGD
OGD (Operator Groep Delft) is in 1987 opgericht door een groep Delftse studenten. Zij waren als operators verantwoordelijk voor het beheer van een mainframe bij een Delfts bedrijf. Door in te spelen op de marktvraag en de ontwikkelingen op automatiseringsgebied, breidden de werkzaamheden zich al snel uit. OGD ontwikkelde het helpdeskregistratiesysteem TOPdesk. Op basis hiervan begon OGD met het ondersteunen van IT-afdelingen. De uitbreiding van de dienstverlening had tot gevolg dat zowel de organisatie als het aantal medewerkers snel groeide. Deze groei heeft zich in de jaren negentig van de vorige eeuw zowel kwantitatief als kwalitatief doorgezet. OGD heeft projecten uitgevoerd bij onder andere fusiegemeente Bodegraven-Reeuwijk (nieuwe, gezamenlijke ICT-infrastructuur), onderzoeksinstituut het NIVEL (werkplekondersteuning) en de Provincie Utrecht (inhuur tijdelijke ICT-medewerkers) Op dit moment werken er zo'n zevenhonderd mensen bij OGD. Ook het aantal vestigingen is uitgebreid. Naast het hoofdkantoor in Delft heeft OGD nu vestigingen in Eindhoven (sinds 1996), Amsterdam (1998), Utrecht (2000) en Enschede (2006).

Voor meer informatie: