Vlaamse Overheid

Leuven-Brussel

Start fase 4 vernieuwing E40 Leuven-Brussel

Vlaamse overheid

dinsdag 17 augustus 2010

Op maandag 23 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met de asfalteringsfases op de E40 Sterrebeek en Bertem. Het verkeer richting Leuven en Brussel zal afwisselend via een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de rijweg geleid worden. De opritten en afritten van Sterrebeek en Bertem zullen gedurende enkele dagen afgesloten worden tijdens fase 4. Het verkeer wordt omgeleid worden via de op- en afrit Kraainem en de op- en afrit Boudewijnlaan (E314). Tegelijkertijd worden de definitieve herstellingen uitgevoerd aan de betonverharding van de E40 in beide rijrichtingen waardoor de einddatum van de werken opschuift van 13 september tot 6 oktober.

Dynamische werfinrichting
Op dit moment worden op de E40 de pechstrook en de trage rijstrook in de richting van Leuven heraangelegd. Volgens de huidige planning zal fase 3 beëindigd zijn op 20 augustus, en wordt de E40 over de hele breedte geasfalteerd. Eerst wordt de E40 in de richting van Leuven aangepakt, daarna in de richting van Brussel.

Vernieuwing wegdek
Het wegdek van de E40 tussen Sterrebeek en Bertem wordt over de hele breedte vernieuwd. De asfaltlaag die wordt aangebracht, zal niet alleen de levensduur van het wegdek verlengen maar ook de geluidshinder verminderen. Dit zal gebeuren in 4 fasen, waarbij telkens enkele op - en afritten op de E40 afgesloten worden en het verkeer via doorsteken in de andere rijrichting wordt gezet. Tegelijkertijd worden de definitieve herstellingen uitgevoerd aan de betonverharding, ten gevolge van de opstuwing van 11 juli.

De oorzaak van de opstuwing van 11 juli Opstuwingen kunnen zich voordoen ter hoogte van bepaalde `zwakke plekken' in een betonnen wegdek. De spanning in het beton `zoekt' bij hoge temperaturen naar de zwakste plek in het wegdek om uit te breken.

De experts van AWV hebben vastgesteld dat de zwakke plek van de opstuwing in Kortenberg van 11 juli een locatie was die zich tussen een `onderbrug' van de E40 (onderbrug nr. 17) en een 'eindedagvoeg' bevond. Zowel ter hoogte van de onderbrug als de eindedagvoeg, bevonden zich twee potentiële zwakke plekken in wegen in doorlopend gewapend beton. Een onderbrug is een locatie waar een autosnelweg over een andere weg gaat. Een eindedagvoeg werd vroeger aangebracht bij doorlopend gewapend beton op het einde van een werkdag.

Op de plek van de opstuwing is bovendien een kleine verzakking van het wegdek vastgesteld. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de zwakke plek het begeven heeft onder de hitte en daardoor omhooggestuwd is.

Een investering in de toekomst
Het wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven doet al ongeveer veertig jaar dienst. Hoewel er sinds de aanleg ervan geen groot onderhoud heeft plaatsgevonden en er iedere dag gemiddeld meer dan honderdduizend voertuigen over rijden, verkeert het nog in vrij goede staat. Toch zijn er hier en daar gebreken: scheurtjes en plekken waar het beton los komt. Door die gebreken te herstellen en door het wegdek in de beide rijrichtingen een nieuwe asfaltlaag te geven, investeert het Agentschap Wegen en Verkeer in de toekomst van deze belangrijke verkeersas.

Preventieve ingrepen
In juli hebben de wegentoezichters van AWV bijkomende oneffenheden vastgesteld ter hoogte van een tweede en derde onderbrug (onderbrug nr. 18 en nr. 19), en dit in beide rijrichtingen. Om te vermijden dat zich ook daar een opstuwing voordoet, zal de aannemer op die locaties over de hele breedte van de weg een strook beton verwijderen en er opnieuw gewapend beton in aanbrengen, dat verankerd wordt met de rest van de verharding in doorlopend gewapend beton. Omdat de (onvoorziene) definitieve herstellingen gebeuren in beton, die meerdere dagen uithardingstijd nodig heeft om verkeer te dragen, zullen de werken langer duren dan gepland.

Hinder
Tijdens de gehele duur van de werken zijn er steeds drie versmalde rijstroken beschikbaar in de beide rijrichtingen.

Tijdens fase 4A en 4D worden afwisselend de oprit Sterrebeek richting Luik, de afrit Sterrebeek richting Brussel en de op- en afritten Bertem (in beide richtingen) afgesloten.

* De oprit Sterrebeek richting Luik is momenteel afgesloten en blijft afgesloten tot en met vrijdag 27 augustus.
* De afrit Bertem richting Luik wordt afgesloten vanaf maandag 23 augustus en blijft afgesloten tot en met vrijdag 27 augustus
* De afrit Sterrebeek richting Brussel wordt afgesloten vanaf maandag 27 september tot en met zondag 3 oktober.
* De afrit Bertem richting Brussel en de oprit Bertem richting Brussel wordt afgesloten vanaf woensdag 22 september tot en met donderdag 23 september en vanaf dinsdag 28 september tot en met donderdag 30 september.

Tussen de verschillende fasewissels wordt het verkeer 's nachts op 2 versmalde rijstroken in elke richting gezet. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht dat de fasewissel en de doorsteekbeweging van het verkeer vooral tijdens de eerste dagen extra hinder zal veroorzaken. Het verwacht wachttijden van maximum vijftien minuten bovenop de structurele hinder.

Ten gevolge van de extra betonherstellingen, noodzakelijk om toekomstige opstuwingen als deze van 11 juli te vermijden, wordt de einddatum van de werken opgeschoven van 13 september tot 6 oktober.

Asfalteringswerken zijn sterk weersafhankelijk. De timing is een voorlopige planning en kan wijzigen onder invloed van de weersomstandigheden