Gemeente Helmond


Freilot (Europese mobliteitsproef in Helmond)

Wat is Freilot
Het is een groot Europees pilot-project. In dit project worden nieuwe automotive en verkeerstechnologieën ontwikkeld die tot aanzienlijke reductie (doelstelling -/- 20%) van brandstof en CO2-uitstoot bij het vrachtverkeer in stedelijke gebieden moeten leiden. Het project richt zich op het gebied van voertuigen en regelsystemen.

Waarom dit project
Doel is het energieverbruik van vrachtverkeer in steden met 20% verminderen. Dit gebeurt door beïnvloeding van verkeerslichten die met elkaar kunnen communiceren.
Het project wordt uitgevoerd samen met de steden Lyon, Bilbao en Krakow en wordt ondersteund door de Europese commissie.

Hoe is de naam ontstaan

- Frei komt van Freight;

- Lot komt van pilot .

Wat gaat er nou precies gebeuren in Helmond
Vanaf oktober 2010 zullen daadwerkelijk een jaar lang testen op de weg gaan plaats vinden in de 4 Pilotsteden. In Helmond zijn 14 verkeerslichten aangepast voor dit project. Het testtraject loopt over de Europaweg, Kasteel-Traverse en Deurneseweg.

Wanneer begint het Freilot-project?
Op 28 oktober wordt de Kick-off meeting gehouden in Helmond.

Voordelen / Wat levert het op
De techniek wordt toegepast om op vier gebieden voordeel te halen. Deze voordelen zijn:


1. Betere doorstroming. Techniek in verkeerslichten herkent vrachtwagens met een freilot-systeem, waardoor de vrachtauto groen licht krijgt en er een beter doorstroming ontstaat.


2. Energiezuinig rijden. Het systeem in de vrachtauto adviseert de chauffeur over de snelheid en geeft aan wanneer hij moet op- of terugschakelen om zo energiezuinig te rijden. Bij het Freilot-project wordt gewerkt met Volvo/Renault vrachtautos.


3. Vergroten veiligheid door snelheidsbeperking. Via een signaal naar de vrachtauto kan de snelheid beperkt worden, waardoor de maximum snelheid niet wordt overschreden.


4. Met het systeem kan een chauffeur op afstand een parkeerplaats voor laden en lossen reserveren, waardoor hij in een drukke stad direct een goede parkeerplaats heeft. Dit bespaart kostbare tijd.

Kijk ook op www.freilot.eu

Wanneer is het klaar
Na dat jaar wordt duidelijk wat het Freilot-project aan voordelen heeft opgeleverd voor de transportsector alsmede voor de 4 Pilotsteden.

Wie zijn de partners? / Wie doen er allemaal aan mee?


- Gemeente Helmond


- Brandweer Helmond


- Van den Broek Logistics: transportonderneming uit Helmond.


- Peek Traffic. Peek ontwikkelt en integreert hoogwaardige verkeerssystemen die de doorstroming bevorderen, de veiligheid vergroten en het leefmilieu verbeteren. Peek Traffic heeft vestigingen in Nederland (Amersfoort), Polen (Krakow) en België (Antwerpen). Peek is bij dit project verantwoordelijk voor het installeren en programmeren van de verkeerslichten.


- De organisatie Volvo Renault, zetten bij dit project hun vrachtautos in die worden omgebouwd zodat deze kunnen communiceren met de apparaten langs de weg.


- Ertico. De Europese organisatie Ertico, kan worden gezien als het netwerk van organisaties in Europa voor intelligente transportsystemen en -services in Europa.

Wordt er ook een demonstratie gegeven?
Op 28 oktober wordt inzicht gegeven hoe deze systemen werken. Dat gebeurt onder andere met behulp van een simulator, gekoppeld aan een projectiescherm. De systemen worden die dag ook live in vrachtwagens getest. Hieraan werken de Helmondse brandweer en transportbedrijf Van den Broek Logistic mee door vrachtwagens en ruimte beschikbaar te stellen.

Wat kost het?
4 miljoen.

Wie betaalt het?
50% wordt betaald door de Europese Commissie.