Gemeente Waterland

23 augustus 2010

Innovatie dienstverlening

Onze dienstverlening gaat veranderen. Dit gebeurt in het kader van nieuw landelijk beleid waarbij gemeentes digitaal gaan werken en de inwoners meer centraal komen te staan. Daarom heeft de gemeente een overeenkomst ondertekend met Dimpact - het bedrijf dat ons gaat helpen met de implementatie. Dat gaat natuurlijk niet van de één op de andere dag. Geleidelijk aan voeren wij de veranderingen door. Het streven is om in de loop van 2012 de laatste stappen te zetten.

Wat verandert er aan de dienstverlening? Hieronder een korte toekomstschets.

Altijd en overal

24 Uur per dag, 7 dagen in de week uw zaken met de gemeenten regelen. Dat kan al voor een aantal gemeentelijke producten op onze website. In het Digitaal loket van de gemeente kunt u straks ook terecht voor informatie van andere overheden. Dit geldt voor zowel burgers als bedrijven. Alle overheidsinformatie is dan toegankelijk vanuit één plek: de website van uw eigen gemeente Waterland.

Online afspraak maken

Voor sommige zaken, zoals het ophalen van uw paspoort, moet u ook in de toekomst naar het gemeentehuis komen. Daarvoor kunt u straks echter wel alvast online een afspraak maken, direct in de agenda van de gemeente. Zo hoeft u nooit meer te wachten in het gemeentehuis. Dat is zeker prettig als u wat verder weg woont en bij drukte niet zo gemakkelijk op een ander moment kunt terugkomen.

Persoonlijk loket

Uw persoonlijke gemeenteloket? Dat kan straks ook op internet. In `Mijn Waterland' vindt u straks alle informatie over al uw contacten en zaken met de gemeente. U ziet wat u heeft (aan)gevraagd en ziet tevens de status van de aanvraag. U weet dan bijvoorbeeld in welke fase de aanvraag van uw bouwvergunning zich bevindt. Ook kunt u informatie op maat aanvragen voor meldingen over relevante gebeurtenissen uit uw omgeving.

Niet meer van het kastje naar de muur

Overheidsdienstverlening wordt vaak geassocieerd met de `van het kastje naar de muur worden gestuurd'. Dat wordt aangepakt, ook in Waterland. Straks heeft de ambtenaar die u spreekt of aan de telefoon krijgt alle informatie over uw contacten / zaken paraat. Dit betekent dat u sneller en beter geholpen kunt worden aan de balie of telefoon.

Slim samenwerken in Dimpact

Het is een ingrijpende operatie voor gemeente Waterland en daarom heeft ze samenwerking gezocht met twintig andere gemeenten. Alle Nederlandse gemeenten moeten hun dienstverlening innoveren. Daarom kiest gemeente Waterland ervoor om dit samen met andere gemeenten op te pakken in het samenwerkingsverband Dimpact. Dat scheelt tijd en geld. Niet elke gemeente hoeft zo het wiel opnieuw uit te vinden. Een paspoort aanvragen of een telefoongesprek registreren, is in Waterland immers hetzelfde als in bijvoorbeeld Zwolle of Helmond.

Toekomst

Zoals gezegd: het duurt nog even voor al deze mogelijkheden beschikbaar zijn. Houd de website in de gaten. Zodra wij meer nieuws kunnen melden, leest u dat hier.

---