Gemeente Rotterdam

23 augustus 2010

Leegstandsbeheerder voor tijdelijke verhuur gemeentelijk vastgoed

Aanbesteding gestart

Leegstandsbeheerder voor tijdelijke verhuur gemeentelijk vastgoed

De gemeente Rotterdam start vandaag met de aanbesteding voor het leegstandsbeheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Het gaat in eerste instantie om het beheer van in totaal 150 leegstaande woningen, kantoren en bedrijfspanden. Op 1 december gaat het beheerscontract in, vanaf dan zal gefaseerd al het beheer van het gemeentelijk vastgoed dat (gerenoveerd en ) verkocht of gesloopt gaat worden bij deze partij ondergebracht worden. Via een professionele beheerder worden de panden tijdelijk verhuurd of -als dit niet mogelijk is- beveiligd. Op deze manier wil de gemeente het kraken van de panden effectief bestrijden en op transparante wijze omgaan met de tijdelijke verhuur van vastgoed.

Professionele en krachtige vastgoedorganisatie

Het beheer van woningen en ander tijdelijk vastgoed is geen kerntaak van de gemeente Rotterdam, maar vindt alleen plaats wanneer dit noodzakelijk is om maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Zodra de marktomstandigheden toereikend zijn, worden objecten verkocht. Het vastgoed moet daarom snel vrijgemaakt kunnen worden om ontwikkeling mogelijk te maken of doorverkoop op te starten.

Het aanbesteden van het leegstandsbeheer draagt bij aan de ambitie van de gemeente Rotterdam om te komen tot een professionele en krachtige vastgoedorganisatie binnen het gemeentelijke Ontwikkelingsbedrijf, na het samenvoegen van de diverse gemeentelijke vastgoedportefeuilles per 1 juli 2009.

Met de aanbesteding van het leegstandbeheer wil de gemeente Rotterdam invulling geven aan deze doelstellingen. Tevens wordt met de aanbesteding opvolging gegeven aan de recente aanbevelingen van de Rekenkamer om het proces rond verhuur van woningen te verbeteren ten aanzien van openbaarheid, neutraliteit en controleerbaarheid.