Socialistische Partij

Postzegel voor restitutieverzoek ov-chipkaart belachelijk

24-08-2010 * De SP vindt het belachelijk dat de vervoerder in de Noord-Hollandse concessiegebieden nu geld vraagt aan gedupeerde busreizigers, die het ten onrechte van hun ov-chipkaart afgeschreven bedrag willen terugvragen aan de vervoerder. Connexxion heeft het antwoordnummer op de restitutieformulieren vervangen door een postbusnummer, zodat gedupeerde reizigers naast al het gedoe nu ook nog eens een postzegel moeten betalen.

Volgens de SP moeten reizigers, die buiten hun schuld - bijvoorbeeld door storing in de apparatuur in de bussen - ten onrechte een boete van vier euro moeten betalen, het teveel betaalde geld kosteloos kunnen terugvragen bij de vervoerder. Met de onderstaande schriftelijke vragen heeft de SP het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks gevraagd welke maatregelen de provincie gaat nemen om de benadeling van gedupeerde reizigers terug te draaien.


1. Sinds wanneer bent u bekend met het feit dat Connexxion het antwoordnummer op de restitutieformulieren heeft vervangen door een postbusnummer?


2. Is aan Gedeputeerde Staten als concessieverlener toestemming gevraagd en/of hebben Gedeputeerde Staten toestemming verleend aan de vervoerder om het antwoordnummer te vervangen door een postbusnummer?


3. Hebben Gedeputeerde Staten, conform de WP2000, advies gevraagd aan de reizigersorganisaties over het voorgenomen vervangen van het antwoordnummer door een postbusnummer. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat was het advies van de reizigersorganisaties.


4. Vindt u het eerlijk en terecht dat busreizigers die buiten hun schuld gedupeerd worden door niet-functionerende ov-chipkaartapparatuur bij hun poging het teveel betaalde bedrag bij de vervoerder terug te vragen daar nu ook nog eens een postzegel voor moeten betalen? Zo ja, waarom vindt u dat eerlijk en terecht.


5. Wat gaat het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks doen om er voor te zorgen dat gedupeerde busreizigers in Noord-Holland het door hen ten onrechte teveel betaalde bedrag kosteloos kunnen terugvragen aan de vervoerder?