VerkeersInformatieDienst


A5 Westrandweg: Unieke werkzaamheden voor Nederland

24 augustus 2010, 10:55
Tussen het knooppunt Raasdorp en de A10 is maandagnacht een uniek project uitgevoerd. Over het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam werd een enorme dwarsligger geplaatst. Deze soort van steunbalk is nodig voor het viaduct van de Westrandweg, de toekomstige A5. In totaal worden ruim tachtig van deze steunpunten geplaatst.

Bekijk de videoreportage in het VerkeersJournaal...

Dit steunpunt is extra bijzonder, het werd de afgelopen maanden naast het spoor opgebouwd. De dwarsligger is 27 meter lang en heeft een gewicht van 1 miljoen kilo. De kolompijler met daarop de dwarsligger werd in zijn geheel 60 graden over het spoor gedraaid. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Kortom uniek voor Nederland.

Het draaien werd gedaan tussen 01:00 en 02:30 uur 's nachts. Het viaduct dat in de Westrandweg A5 komt te liggen wordt 3,3 kilometer lang en is daarmee het langste landviaduct in Nederland. De toekomstige A5 is belangrijk voor de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad.

Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld. Voor meer informatie over de toekomstige A5 kunt u ook een bezoek brengen aan het informatiecentrum. Het centrum is iedere woensdag- en vrijdagmiddag geopend van 12:30 uur tot 16:30 uur en is te vinden aan de Westpoortweg 22 in Amsterdam.
Foto: (c) VID