Ingezonden persbericht


Halfjaarbericht

Record Resultaten voor Fashion Winkelketens
Strategische Heroriëntatie op schema

Amsterdam, 24 augustus 2010. In de eerste helft van het boekjaar 2010/11 (februari-juli) heeft Maxeda omzetgroei en een significante stijging van de Operationale EBITDA laten zien. Maxeda heeft duidelijk beter gepresteerd dan de dalende detailhandelsmarkt en hierdoor haar marktaandeel vergroot. Deze resultaten weerspiegelen de kracht van Maxeda's winkelketens, de ambitieuze groeiplannen, de kwaliteit van de management teams en de passie van alle collega's die bij Maxeda werken. Maxeda heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar alle strategische opties voor haar sterke en succesvolle fashion winkelketens. Er is besloten dat er individuele routes worden uitgestippeld voor V&D/La Place, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode. Hoogtepunten eerste halfjaar · Resultaten1 in het eerste halfjaar van 2010/11 vergeleken met eerste helft 2009/10: o Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) toegenomen met 1,6% tot EUR 1.573 miljoen2. Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand verbeterde met 0,3% o Het marktaandeel van Maxeda als geheel en van de meeste Maxeda winkelketens en productgroepen is toegenomen o Operationele EBITDA bedroeg 118 miljoen3, een stijging van 18,3% o De Operationele EBITDA van Maxeda Fashion bedroeg EUR 48 miljoen, een stijging van 88,4%. In de afgelopen zes maanden werd EUR 50 miljoen geïnvesteerd in: o 24 nieuwe winkels, waarvan 9 Doe-Het-Zelf winkels en 15 modewinkels ten behoeve van de internationale expansie van Hunkemöller en M&S Mode o Doorlopende investeringen in het vernieuwen van bestaande winkels en in e-commerce o Verdere verbouwing van onze warenhuizen onder andere door het aanbrengen van de nieuwe huisstijl in 12 V&D warenhuizen. Het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO), uitgevoerd in Nederland en een aantal andere landen, liet een tevredenheidsscore zien van 7,5. Dit is een verbetering ten opzichte van de score van 7,3 tijdens het vorige onderzoek in 2008. De score was wederom boven zowel de Nederlandse als Europese gemiddelden in de sector.

·

·


1

Onze resultaten worden gerapporteerd op basis van IFRS (International Financial Reporting Standards) met uitzondering van de verwerking van de pensioenen. 2 In december 2009 werd Schaap en Citroen overgenomen door Leon Martens Juweliers. Deze cijfers zijn dan ook exclusief Schaap en Citroen en andere kleinere niet-voortgezette activiteiten. 3 Exclusief ongerealiseerde resultaten op vreemde valuta-hedges.



Pagina: 2/6

· We ontvingen vele nominaties en prijzen, waaronder de 'Vrouw award' voor Hunkemöller en de prijs voor het `meest betrouwbare merk' voor V&D. Daarnaast nominaties voor `Beste Werkgever 2010' voor Hunkemöller, Praxis, V&D, La Place en Formido en nominaties `Werkgever van het jaar' en `Retailer van het jaar' voor Hunkemöller. Begin augustus zijn de Bijenkorf en Hunkemöller genomineerd voor de ING Retail Jaarprijs `Beste Winkelketen'. In februari is een strategische heroriëntatie voor de Fashion Groep van start gegaan. Er zullen nu individuele routes voor elke fashion winkelketen worden onderzocht.

·

Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: "Het verheugt mij te kunnen melden dat Maxeda: Maxeda, ondanks moeilijke markt omstandigheden, wederom sterke resultaten heeft geleverd. Onze goed gepositioneerde winkelketens realiseerden een sterke groei in omzet en winstgevendheid, waarmee we duidelijk beter gepresteerd hebben dan de markt. Maxeda Fashion heeft uitzonderlijk goed gepresteerd. Onze fashion winkelketens hebben een consistent financieel track record laten zien en ambitieuze groeiplannen ontwikkeld. Ze hebben allemaal toegewijde collega's die geleid worden door uitstekende management teams. Ze zijn nu klaar voor de volgende stap. De doe-het-zelf markt staat onder druk door uitdagende marktomstandigheden. Niettemin hebben zowel de Nederlandse als de Belgische doe-het-zelf winkelketens marktaandeel gewonnen. We zijn toegewijd aan het ontwikkelen van kansen die wij zien voor Maxeda DIY." Sterke Sterke stijging Operationele EBITDA In markten waar non-food retail verkopen nog steeds daalden (3,2% in Q1 en 2,3% in Q2 in Nederland4), hebben we zowel in onze omzet als Operationele EBITDA groei gerealiseerd. Daarmee hebben we het aanzienlijk beter gedaan dan de markt. De netto omzet van Maxeda is in de eerste helft van 2010/11 met 1,6% toegenomen tot EUR 1.573 miljoen waarbij de omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand licht is gestegen (0,3%) ten opzichte van vorig jaar. Deze sterke omzetontwikkeling werd gedreven door de gefocuste strategische plannen van onze winkelketens, onze sterke management teams, onze toegewijde mensen, de blijvende impact van ons `Fit for the Future' programma en toegenomen investeringen in marketing. Al deze aspecten hebben daarbij ook een positief effect gehad op onze kostenbeheersing en marges. Hierdoor is onze Operationele EBITDA toegenomen met een indrukwekkende 18,3% tot EUR 118 miljoen. In de eerste helft van het boekjaar 2010/11 heeft Maxeda Fashion een indrukwekkende prestatie geleverd. De totale netto omzet is met 5,0% toegenomen tot EUR 833 miljoen in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De Operationele EBITDA is met 88,4% toegenomen tot EUR 48 miljoen, een significante stijging in vergelijking met het eerste halfjaar van 2009/2010. Deze uitstekende resultaten zijn het gevolg van een combinatie van uitstekende marketing campagnes, actief marge management en de resultaten van ons `Fit for the Future' kostenprogramma. Alle Maxeda fashion winkelketens hebben bijgedragen aan dit uitstekende winstresultaat, met een stijging van de EBITDA van ten minste 20% bij iedere winkelketen. V&D/La Place heeft de grootste winstgroei gerealiseerd.

4

Persbericht van het CBS (PB-10-054), 13 augustus 2010: Non-Food detailhandel verkopen.



Pagina: 3/6
De resultaten van Maxeda DIY werden beïnvloed door het aanhoudend uitdagende handelsklimaat (-9,4% in Q1 en -3,8% in Q25). Niettemin toonden onze doe-het-zelf winkelketens wederom veerkracht met hun resultaten en een stijging van het marktaandeel voor zowel de Nederlandse als de Belgische doe-het-zelf winkelketens. De totale netto omzet bedroeg EUR 740 miljoen, 2,0% lager dan vorig jaar. Sterke kostenbesparingen en een voortdurende focus op marges hebben de daling van het Operationele resultaat (EBITDA) weten te beperken tot 5,4%, eindigend op EUR 77 miljoen. Vooruitzichten Ronald van der Mark, CFO Maxeda: "Onze vooruitzichten voor de tweede helft van 2010/11 blijven optimistisch ondanks de uitdagende en onzekere economische omstandigheden. Maxeda is, dankzij de strategische plannen van onze winkelketens, onze sterke management teams en onze toegewijde mensen, goed gepositioneerd om positieve resultaten te blijven leveren. Dit bevestigt het succes van onze zes `S' strategie en onze `Passion to Serve' filosofie, ongeacht de economische omstandigheden." Strategische Heroriënatie Strategische In februari 2010 heeft Maxeda een strategische heroriëntatie van de Fashion Groep, bestaande uit V&D (inclusief La Place), de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode aangekondigd. Deze aankondiging heeft geresulteerd in interesse van een aanzienlijk aantal partijen, zowel financiële als strategische. Tijdens de afgelopen maanden heeft Maxeda uitgebreid onderzoek gedaan naar alle strategische mogelijkheden voor de sterke en succesvolle fashion winkelketens. Op basis van de initiële uitkomsten van de strategische heroriëntatie hebben we besloten dat het ondersteunen van de groeistrategie van iedere winkelketen het beste kan worden bereikt door het uitzetten van individuele routes voor iedere winkelketen. We zullen de beste strategische opties voor elke Fashion winkelketen, met zijn specifieke marktspecialisatie en karakteristieken, onderzoeken. De strategische optie die optimale ondersteuning biedt voor de groeistrategie van de winkelketen zal worden gekozen. De strategische heroriëntatie van V&D, inclusief La Place, is recent van start gegaan en vordert voorspoedig. Het doel is om deze strategische heroriëntatie na de zomer af te ronden. De strategische heroriëntatie van de andere individuele winkelketens, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode, zullen binnenkort van start gaan en zullen naar verwachting tegen het einde van het jaar zijn afgerond.

Einde persbericht



Ingezonden persbericht