Ingezonden persbericht


Licht, lichter, beter en best: 75 jaar drankenblikjes

Het eerste bierblikje deed zijn intrede op de Amerikaanse markt op 24 januari 1935

Amsterdam, 24 augustus 2010 - Iemand die 75 jaar geleden wilde proeven van Kruegers's bier (USA) had in ieder geval stevige handen nodig: het bierblikje van toen was vijf keer zwaarder dan het huidige blikje en moest geopend worden met een apart bijgeleverde scherpe priem. Daarna is er veel veranderd. Het drankenblikje van vandaag is ontwikkeld tot een lichtgewicht verpakking met voortdurende verbeteringen ten voordele van zowel het milieu als de consument. De klassieke cilindrische vorm (in verschillende inhoudsmaten beschikbaar) blijft onovertroffen en bijzonder populair bij de gebruiker en is sinds eind vijftiger jaren beschikbaar op de Europese markt. Er is nauwelijks een drank te vinden die niet in een blikje beschikbaar is. Naast bier en softdrinks is er een ruime keuze uit mineraalwaters, vruchtensappen, energiedranken, koffievariaties, groene thee tot en met exotische cocktails en wijn. In cijfers betekent dit dat in alleen al in Europa in 2009 ongeveer 55 miljard blikjes werden geconsumeerd.

Duurzaamheid
75 jaar drankenblikjes is een ontwikkeling die past in het verlengde van de eerste toepassing van blik als verpakkingsmateriaal 200 jaar geleden. Inmiddels heeft het drankenblikje zich onderscheiden als een verpakking met een hoge mate van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Met de huidige techniek van afval- en vuilnisverwerking kan de blikverpakking gewoon in de vuilniszak. In Nederland wordt ca. 87% van de gebruikte blikjes ingezameld en verwerkt tot herbruikbaar metaal. Een blikje is 100% recyclebaar terwijl de productie van nieuwe blikjes op basis van deze recycling een energiebesparing oplevert tot 95% met aanzienlijk minder CO2 uitstoot en watergebruik als met de productie op basis van metaalertsen. Ook de houdbaarheid van de inhoud voor langere periodes levert hieraan een bijdrage.

Informatiepunt
De drie grootste Europese fabrikanten van blikjes voor drankverpakking, Rexam, Ball Packaging en Crown, hebben zich verenigd in de Can Makers Benelux, gelieerd aan de BCME, Beverage Can Makers Europe. De Can Makers Benelux hebben een informatiepunt opengesteld voor media, consumenten, organisaties en fabrikanten waar men terecht kan met vragen over de drankenblikjes. Dit informatiepunt verschaft voorlichting over alle aspecten van blikverpakking voor dranken zoals geschiedenis en ontwikkeling, techniek en innovatie, toepassingen, gebruik en waardering per sector en markten, duurzaamheidaspecten en recycling en gegevens over gebruiksgemak en houdbaarheid.



Ingezonden persbericht