Ingezonden persbericht


Persbericht

Thonik ontwerpt nieuw huisstijl VPRO

Lancering 24 augustus 2010
http://www.vpro.nl/showreel

"Waar de VPRO voor staat, is bekend. Het gaat om eigenzinnigheid, creativiteit, vrijheid en intellect. Dat zijn waarden waar we met hartstocht voor knokken. Dat gaan we nadrukkelijker doen als VPRO. Daarom hebben we de VPRO zelf een opfrisbeurt gegeven. We hebben het oude logo in de kast gezet en een nieuw logo ontworpen. Eerst met pijn in het hart, later met een zucht van verlichting. Niet als breuk met het verleden, maar als stap in een lange traditie van grensverleggende vormgeving." Lennart van der Meulen, algemeen directeur VPRO

Thonik heeft meer dan een nieuw logo gemaakt om de VPRO te verbinden met de inhoud van haar uitzendprogramma. Thonik ontwikkelde een onmiskenbare VPRO-stijl waarmee de omroep in zijn geheel, tot op programmaniveau, wordt vormgegeven.

Het logo bestaat uit de letters VPRO in een nieuw ontwikkeld lettertype, waarbij de ronde binnenvormen van de 'p' en de 'o' doorsneden worden door twee driehoeken. Het logo kent meer dan één miljard verschijningsvormen doordat het door kleurkeuzen, verlooptinten en stralingen getransformeerd kan worden. Uitgaande van de vele variaties van het logo heeft Thonik filmpjes gemaakt voor tussen de programma's (zgn 'idents') en een nieuwe 'bug': het logootje linksboven in beeld tijdens de uitzendingen.

Met behulp van het VPRO lettertype zijn nieuwe leaders gemaakt voor programma's als Zomergasten, Holland Sport, Tegenlicht, Goudzoekers, VPRO Import, Vrije Geluiden, Boeken, Festivaljournaal en ZOZ. Er is een nieuw logo voor de VPRO Gids gemaakt en een nieuwe naam en huisstijl voor de ledenservice: VPRO Extra. Ook het net gelanceerde online jongerenmagazine 'Dorst' is ontworpen in de nieuwe stijl.

Tegelijk met de nieuwe VPRO-stijl wordt een nieuwe campagne gelanceerd onder het motto 'meer VPRO'. De campagne start met print en vanaf oktober volgen commercials op televisie.

Thonik is een bureau voor visuele communicatie, in 1993 opgericht door Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven.

Thonik heeft ervaring met het ontwerpen van nieuwe identiteiten en campagnes. Voor de SP ontwikkelde Thonik in 2006 een nieuw logo en sindsdien de verkiezingscampagnes. Vanaf begin 2010 maakt Thonik campagnes voor NRC Handelsblad en nrcnext onder een nieuw overkoepelend merk NRC. Andere grote opdrachtgevers zijn het museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Gemeente Amsterdam.

Thonik is een internationaal gewaardeerd bureau. In de afgelopen drie jaar had Thonik solo tentoonstellingen in het Shanghai Art Museum, de Architectuur Bienale in Venetie, Spiral Art Center in Tokio, Institut Néerlandais / Galerie Anatome in Parijs, het Graphic Design Museum in Breda en de Openbare Bibliotheek in Amsterdam.