Ingezonden persbericht


Sunny Cars herovert koppositie in onderzoek naar online autoverhuur

Hertz en Europcar volgen in onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren naar een huurauto in het buitenland, is de kans het grootst dat ze uiteindelijk klant bij Sunny Cars zouden willen worden. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in augustus uitvoerde. Sunny Cars mocht zich een jaar geleden al winnaar noemen van hetzelfde onderzoek, maar verdween zes maanden later uit de top van het klassement. In deze derde meting van het onderzoek gaven de respondenten in totaal 201 individuele beoordelingen over 40 verschillende websites.

De 3 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

Andere aanbieders die in de ranglijst voorkomen zijn, in alfabetische volgorde: AutoEurope.nl, AutoHuren.nl, Avis.nl, Budget.nl, EasyTerra.nl, eAutohuur.nl, Ebookers.nl, RentalCarGroup.nl, SIXT.nl en WorldTicketCenter.nl

De onderzoeksresultaten
Sunny Cars wordt voorafgaand aan het onderzoek door weinig respondenten genoemd als aanbieder, en ziet de meeste bezoekers dan ook via zoekmachines op de website terechtkomen. Na een matige vindbaarheid tijdens de vorige meting wordt Sunny Cars nu juist het best gevonden van de branche, en is het in veel gevallen de eerste website die respondenten bezoeken. De aanbieder blijkt vervolgens aan imago en beoogde betrouwbaarheid gewonnen te hebben, en wordt uiteindelijk door 15% van de respondenten aangewezen als favoriet. Hertz beschikt juist over de grootste actieve naamsbekendheid en wordt voorafgaand aan het onderzoek door 27,5% van de respondenten genoemd als aanbieder. Dit aandeel is aanzienlijk groter dan zes maanden eerder, en mede daardoor ziet ook Hertz de online vindbaarheid verdubbelen ten opzichte van de vorige meting. De Web Performance Score stijgt dan ook met ruim een punt, maar door de sterke verbetering van Sunny Cars betekent dit opnieuw een tweede plaats voor Hertz. De derde plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst is voor Europcar, dat zich na de twaalfde plaats van zes maanden eerder significant verbetert op alle onderzochte deelaspecten. De website wordt door slechts 35% van de respondenten gevonden, maar ziet vanwege een goede eerste indruk vrijwel alle bezoekers doorklikken. Van die bezoekers plaatst ruim drie kwart Europcar in de persoonlijke top drie, maar nog te weinig op de eerste plaats om Sunny Cars en Hertz te bedreigen.

Web Performance Scan

WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 20 en 46 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een huurauto om vier dagen mee rond Lissabon, Portugal te reizen. Over de gevonden websites werden uitgebreide vragenlijsten ingevuld, waarbij werd geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht gaven de respondenten aan bij welke website ze de auto zouden willen huren. Na afloop van de online oriëntatie zijn met een deel van de respondenten groepsdiscussies gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: augustus 2010
Case: 'Je wilt een auto huren in Lissabon, Portugal. Je wilt vier dagen met de auto rondreizen.' Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek 50% man, 50% vrouw
Leeftijd: tussen de 20 en 46 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: februari 2011

Noot voor de redactie (