Centraal Beheer Achmea helpt overheid bij professionaliseren inkoop

25/08/2010 10:37

Centraal Beheer

Inkopers bij overheidsinstanties waaronder provincies, gemeenten, politie en waterschappen, kunnen Europese aanbestedingen van verzekeringen voortaan zelf regelen in plaats van uitbesteden. Dat zegt verzekeraar Centraal Beheer Achmea die vandaag de website www.centraalbeheer.nl/aanbesteden introduceert.

Inkopers kunnen hier geheel onafhankelijk in tien stappen tot succesvolle aanbestedingen komen. Centraal Beheer Achmea is hiermee de eerste in ons land. De website moet bijdragen aan het professionaliseringsproces waarmee de overheid in 2006 is gestart.

Professionalisering van de inkoop en de kostenbesparing die dat met zich meebrengt, zijn onderwerpen die veel gemeenten en overheidsinstellingen bezighouden. Dat de professionalisering een positieve ontwikkeling is, blijkt uit cijfers van de Tenderdesk van Centraal Beheer Achmea. In 2006 heeft 8% van de aanbestedende organisaties de aanbesteding van een verzekeringsopdracht zelf verzorgd. In 2009 bedroeg dit aantal 29%. De besparing per zelf uitgebrachte aanbesteding kan oplopen tot wel 15.000 euro.

De Tenderdesk van Centraal Beheer Achmea is voor aanbestedende organisaties een gratis vraagbaak voor alle praktische zaken rond het Europees aanbesteden van verzekeringen. Een informatiefilm is te vinden op www.centraalbeheer.nl/zakelijk . Aansluitend kan door aanbestedingsplichtige organisaties een gebruikerscode worden aangevraagd.





http://newsclipper.nl/news/id/756