Ingezonden persbericht



- Persbericht -
Vmbo zet iPad in tegen leesachterstand
Testproject iLove reading met 'voorleesapp' van start

Zoetermeer, 26 augustus 2010 - Vmbo-leerlingen in Vlaardingen met een leesachterstand krijgen volgende maand bij wijze van proef iPads met een speciaal ontwikkelde 'app' om hun leesvaardigheid te verbeteren. De software leest onder meer teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld. Het gaat om een onderzoeksproject van de Lentiz onderwijsgroep en het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Zij willen onderzoeken of het gebruik van de iPad leidt tot betere leerresultaten.

Het project 'iLove reading' is speciaal ontwikkeld voor vmbo-leerlingen in het leerwegondersteunend onderwijs. Dit type onderwijs is bedoeld voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Veel van deze jongeren zijn in hun leesvaardigheid achtergebleven en halen daardoor geen plezier uit lezen. De iPad kan daar mogelijk verandering in brengen. Volgens de projectgroep biedt de iPad de leerlingen twee mogelijke voordelen. Enerzijds zijn de interactieve mogelijkheden van het apparaat groot, anderzijds is het product voor de leerling interessant vanwege het handzame formaat. Het onderzoek in Vlaardingen loopt vanaf september 2010 tot en met juli 2011. Doel is om te evalueren of de iPad als middel bijdraagt aan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker onderwijs.

Ict in de klas
De test in Vlaardingen wordt mede mogelijk gemaakt door Kennisnet via de innovatieregeling van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Deze regeling ondersteunt ict-experimenten in het onderwijs. Uit onderzoek is herhaaldelijk gebleken dat een goede inzet van ict-toepassingen het onderwijs effectiever, efficiënter en aantrekkelijker kan maken. Leerkrachten gaan efficiënter met hun tijd om, waardoor zij individuele leerlingen meer aandacht kunnen geven. Leerlingen vinden het onderwijs aantrekkelijker, en met name achterstandsleerlingen leren met behulp van digitale leermiddelen effectiever.

Over het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma
Het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma stimuleert het innovatieve gebruik van ict in het gehele Nederlandse onderwijs. De toepasbaarheid van de initiatieven in de dagelijkse lessituatie staat hierbij centraal. Het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma wordt gefinancierd door het ministerie van OCW. Meer informatie op www.surfnetkennisnet.nl.

Over Stichting Kennisnet
Kennisnet ondersteunt en inspireert onderwijsinstellingen met onafhankelijke expertise en diensten bij het effectief gebruik van ict. Dat doen we onder meer door onderwijs en ict bij elkaar te brengen. Hierdoor ontstaan maximale leeropbrengsten. Kennisnet biedt als dé publieke ict ondersteuningsorganisatie alle onderwijsinstellingen in het basis-, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs onafhankelijke expertise en diensten bij het effectief gebruik van ict. Op deze manier draagt Kennisnet bij aan de kwaliteit van het leren. Kennisnet. Leren vernieuwen. www.kennisnet.nl.

Over Lentiz onderwijsgroep
De Lentiz onderwijsgroep wordt gevormd door 11 scholen en Lentiz | cursus & consult (commerciële activiteiten). Het onderwijs binnen de Lentiz onderwijsgroep is divers van aard, waarbij ieder onderwijssoort zijn specifieke kenmerken binnen de eigen omgeving heeft. Vmbo en mbo in onder andere de groene sector worden verzorgd in het Westland en Schiedam en vmbo (Zorg & Welzijn, Techniek en Economie), havo en vwo worden verzorgd in Vlaardingen en Schiedam. Het onderwijsaanbod voor leerlingen en studenten in het vmbo, mavo, havo, vwo en mbo is divers, waarbij iedere onderwijssoort specifieke kenmerken binnen de eigen omgeving heeft. In totaal zijn er binnen onze scholen ± 7000 leerlingen en 750 medewerkers.


- Einde persbericht -

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht