Ingezonden persbericht

Betere prestaties in zorg door strategische rol HRM HRM moet plaats krijgen aan de bestuurstafel

Rotterdam, 26 augustus 2010 - Zorginstellingen kunnen hun prestaties bevorderen door HR Management een prominentere plek te geven in de organisatie. Op veel plekken in de zorg behelst HRM niet meer dan de dagelijkse personele activiteiten, terwijl HR- afdelingen actiever zouden moeten bijdragen aan de ontwikkelingen in de organisatie. Bij het bevorderen van de prestaties van zorginstellingen blijkt HRM namelijk een cruciale factor. Dat besef is echter nog niet overal in de zorg doorgedrongen. De sector laat daardoor structureel kansen liggen.

Dit concludeert dr. Ton Leijten in een whitepaper, geschreven in opdracht van salaris- en HR-dienstverlener ADP. Leijten is health care en human resource professional bij zorgadviesbureau Cortex en directeur HR bij MCA Gemini Groep. Hij vervulde eerder de rol van HR-directeur bij onder meer het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Academisch Medisch Centrum. Daarnaast schreef hij diverse boeken over HRM. In het whitepaper toont Leijten aan dat zowel inhoudelijke als positionele HRM-verbeteringen binnen zorginstellingen wenselijk, mogelijk en noodzakelijk zijn. Om organisatorisch en financieel succesvol te zijn, moet de rol van HRM binnen deze organisaties verschuiven van dienstverlener naar die van adviseur.

Volgens Leijten kunnen zorginstellingen veel leren van het bedrijfsleven en andere non-profitorganisaties. Daar nemen HR-managers plaats aan de bestuurstafel en denken ze actief mee bij het oplossen van problemen.

Financiële zorgen
Veel zorginstellingen hebben financiële zorgen. Daarnaast worden ze door de marktwerking gedwongen om steeds meer bedrijfsmatig te werken. Dit brengt nieuwe risico's met zich mee, wat vraagt om een advies en specifieke kennis van de sector. Bij het optimaal inrichten van de organisatie en het coördineren van logistieke processen rond de patiënt kan HRM een belangrijke rol spelen.

De HRM-afdeling in zorginstanties richt zich momenteel vooral op operationele werkzaamheden als salarisadministratie en functiewaardering. Volgens Leijten zijn HR-afdelingen niet voldoende betrokken bij de ontwikkeling van de organisatie en de mensen. Zo heeft HR geen rol bij het verbeteren van logistieke processen in de zorg. "De HRM-afdeling beschikt over specifieke kennis van de organisatie en zou daarom juist de rol van adviseur moeten aannemen," vindt Leijten. "Meedenken door de HR-afdeling ondersteunt het management bij het organisatiebeleid. De HR-afdeling heeft veel kennis over de organisatie, het personeel en de business en kan daar gedegen analyses van maken."

Strategisch partner
Leijten constateert in het whitepaper dat de impact van HRM op de prestatie van organisaties immens is. Dit staat dankzij veel onderzoeken niet meer ter discussie, de vraag hoe die impact te realiseren is wel. Volgens Leijten moet strategisch HRM binnen de zorg zich concentreren op het inzetten van de juiste mensen. Dat is de sleutel tot het verbeteren van sociale en financiële prestaties van zorginstanties.

Het erkennen van de HR-afdeling als adviseur binnen zorginstellingen moet uitmonden in het herinrichten van strategisch HRM. Decentralisatie van de verantwoordelijkheden naar het lijnmanagement op een zo laag mogelijk niveau binnen de organisatie is daarbij van belang. "Het uitbesteden van meer operationele werkzaamheden is een instrument dat HR ruimte geeft om meer strategisch te werken," zegt Leijten. "De rol van dienstverlener moet worden ingeruild voor die van business partner. Daarmee staat ontwikkelingsperspectief op de rails en worden kansen benut."

Salaris- en HR-dienstverlener ADP heeft onlangs zelf een forse stap gezet in de zorgsector door de payroll-activiteiten van Logica Nederland over te nemen. Onder de circa 260 nieuwverworven klanten bevindt zich een aantal aansprekende zorgorganisaties, met in totaal zo'n 40.000 zorgmedewerkers. Ook andere zorgorganisaties kozen de laatste tijd voor ADP, zoals recent het Oogziekenhuis Rotterdam. "Wij vinden het belangrijk dat HR-medewerkers van zorginstellingen waarde kunnen toevoegen op strategisch niveau," zegt Hein Brockhoff, Algemeen Directeur van ADP Nederland. "De behoefte en zelfs noodzaak van een belangrijkere rol voor HR in zorg ondersteunen we met onze systemen en services. Op die manier kunnen we een mooie bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de zorgsector."

Het volledige whitepaper is te downloaden via onderstaande link: http://www.adp.nl/kenniscentrum/publicaties/whitepapers/hrm-in-de-zorg/ Over ADP

1,4 miljoen werknemers in Nederland krijgen iedere maand hun loonstrook van ADP Nederland BV. ADP Nederland is al meer dan vijftig jaar salaris- en HR-dienstverlener voor bedrijven, overheden, non-profitorganisaties en zorginstellingen. Anno 2010 is het bedrijf met een omzet van 94 miljoen euro een van de grootste spelers in zijn sector. De salaris- en HR-dienstverlener heeft vestigingen in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Amsterdam. Circa 650 medewerkers maken zich sterk voor het verlenen van ADP Outservice: het effectief en efficiënt ondersteunen of zelfs uit handen nemen van processen voor de klant, de overtreffende trap van outsourcing en service. Wereldwijd is ADP met een omzet van negen miljard US$ marktleider in geïntegreerde oplossingen voor salarisverwerking, personeels- en excassoadministratie en HR-vraagstukken. ADP beschikt over de (SAS70) type 2-mededeling, onontbeerlijk voor bedrijven die willen voldoen aan de Sarbanes-Oxley-wetgeving. ADP heeft daarnaast een Tri ple A-rating. Meer informatie staat op www.adp.nl.

Dit bericht leest u online op:
http://www.adp.nl/nieuws/2010/08/26-strategische-rol-hrm-in-zorg/