Ingezonden persbericht


Conlon Nancarrow in Zeeland

Programma

Vrijdag 27 augustus / elk uur een mini-concert:

12.00 / 13.00 / 14.00 / 15.00 / 16.00 / 17.00 uur

Koorkerkplein Middelburg

(onder de Lange Jan, voor het terras van 'Desafinado')

Entree: gratis

Conlon Nancarrow in Middelburg

In augustus komt het Nancarrow-disklavier terug naar Zeeland, na een verblijf van enkele weken in de Drukkerij rond de jaarwisseling van 2009-2010.

Begonnen wordt met een openbare presentatie in het hart van Middelburg.

Om daarna voor ruim een maand te verkassen naar de Grote Kerk Veere.

Op het programma staat een bloemlezing van ruim 12 minuten uit het omvangrijke oeuvre aan Studies for player-piano, een selectie, die elk uur herhaald wordt.

Zaterdag 28 augustus t/m zondag 3 oktober

Alle dagen open (behalve maandag) / elk uur een mini-concert:

12.00 / 13.00 / 14.00 / 15.00 / 16.00

Op dinsdagen en vrijdagen om 16.00 uur, tekst en uitleg bij het mini-concert

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 2 / 1,5 / 1 euro (reguliere kerk-entree)

Conlon Nancarrow in Veere

Na de openbare presentatie in Middelburg, staat het disklavier nog 5 weken in de Grote Kerk Veere, volgens dezelfde formule als op 27 augustus, het is te zeggen met om het uur een concert.

Voor degenen die gaarne meer tekst en uitleg willen hebben over deze buitengewone componist en zijn nog buitengewoner composities, is er twee maal per week een hopelijk niet al te slaapverwekkende voordracht door de directeur van MuziekPodium Zeeland met achtergronden over en muziek van Conlon Nancarrow. Om precies te zijn op dinsdag en vrijdag om 16.00 uur. Inschrijven bij de kassa van de kerk, maar men kan ook gewoon aanschuiven om 16.00 uur.

Andere momenten zijn ook mogelijk, mits tijdig gemeld.

Vrijdag 17 december, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Conlon Nancarrow in concert

m.m.v. Calefax rietenensemble en Tomoko Mukaiyama (piano)

(met dank aan het VSBfonds en de Provincie Zeeland)

Zoals inmiddels bekend verondersteld mag worden, heeft de componist een immens oeuvre van "Studies for player-piano" op zijn naam staan, uiterst dynamische composities van een bijna onbegrijpelijke complexiteit. Uitgevoerd op een pianola of computerpiano/disklavier, zoals in dit geval, heeft dat toch iets robotachtigs.

Om de menselijke maat te behouden zullen de pianistische alleskunneres Tomoko Mukaiyama en rietenensemble Calefax, welke overigens een geweldige c.d. uitgebracht heeft met muziek van Nancarrow, live-uitvoeringen en -bewerkingen van diens muziek voor het voetlicht brengen naast de originele composities.

Komt dat zien en horen.

Dit concert is het slotaccoord van het project 'Conlon Nancarrow in Zeeland'.

Conlon Nancarrow / Studies for player-piano

"This music is the greatest discovery since Webern and Ives... something great and important for all music history! His music is so utterly original, enjoyable, perfectly constructed but at the same time emotional...for me it's the best of any composer living today." (Gyorgy Ligeti)

De Mexicaans-Amerikaanse componist Conlon Nancarrow (1912-1997). is een pure exponent van nieuwe muziek in zijn meest pure vorm, namelijk een actuele vorm van hedendaagse muziek, waarin werkelijk alles mogelijk is, ook het ogenschijnlijk onmogelijke.

Als linkse banneling, actief in de Spaanse Burgeroorlog, vestigde de Amerikaan Nancarrow zich in de late jaren dertig in Mexico City om zich daar te wijden aan een immens oeuvre van "Studies for player-piano", uiterst dynamische composities van een bijna onbegrijpelijke complexiteit, want direct ingeponst in de rollen van de pianola, vaak in de meest bizarre, al dan niet wiskundige patronen. In de jaren tachtig werd Nancarrow herontdekt tijdens New Music America, mede door toedoen van Gyorgy Ligeti (zie boven), die zelf daarna ook steeds Nancarrowesker ging componeren. In 1997 overleed op hoge leeftijd de vermoedelijk belangrijkste en zeker ook meest interessante Amerikaanse componist van na de oorlog.

Er bestaan een kleine vijftig "Studies for player-piano" en aanverwante stukken. Deze composities zijn soms niet langer dan een paar minuten en toch is daar soms maanden op gezwoegd. De originele pianolarollen liggen in Mexico City bij zijn weduwe, Yoko Nancarrow, en in Seattle bij zijn voormalige technicus Trimpin. Deze pianolarollen zijn moeilijk transporteerbaar, oud, kwetsbaar en aan bederf onderhevig. Vandaar dat Trimpin een apparaat ontwikkeld heeft om de originele rollen te transfereren naar de computer in de vorm van gemakkelijk hanteerbare midi-files. Deze files kunnen afgespeeld worden via een zogenaamd disklavier, zeg een computerpiano.

Hoewel deze muziek een warmbloedig temperament kent, is het uiteindelijk ook robotmuziek: er is wel een componist, er is een instrument, maar er is geen uitvoerder. Een concert zonder uitvoerder is in dit geval echter bepaald niet saai, eerder spectaculair: de vleugel wordt als een bezetene bespeeld door de computer, vaak lijkt het alsof alle toetsen tegelijk ingedrukt worden, en al doende ontvouwt zich een muziek, die menselijkerwijs gesproken onmogelijk, ondenkbaar en onspeelbaar is.

Dit is muziek die zich ergens beweegt tussen nieuwe muziek en in zekere zin ook jazz, af en toe ook bijna klinkt als popmuziek en met tempi, die veel techno het nakijken geven, dit alles bijna dertig jaar eerder ontstaan dan genoemde hedendaagse muziekgenres. Tevens loopt deze muziek vooruit op de latere elektronische en computermuziek.

Het blijft natuurlijk nieuwe muziek van de meer onherbergzame soort, in de voetsporen van die andere grote Amerikaan, Charles Ives, met jazzinvloeden, ergens vooruit lopend op de minimal music en gespeeld met de intensiteit van een metalband, muziek die uiteindelijk volstrekt origineel en "one of a kind" is, een autonoom en niet te overtreffen oeuvre. Als zodanig is dit oeuvre niet alleen interessant voor nieuwe muziekadepten, maar ook voor een jazz- en zelfs een poppubliek.

De komende tijd zal het disklavier op diverse plekken in den lande opgesteld worden om meerdere keren per dag een korte, maar representatieve bloemlezing uit het werk van Nancarrow ten gehore te brengen. Een mini-concert met een grote muzikale impact, dat soms automatisch aanvangt op het hele uur, soms begint door toedoen van de toeschouwers, afhankelijk van de locatie, waar het disklavier opgesteld staat.

Programma:

Conlon Nancarrow (1912-1997)


1) Study for player-piano nr. 47 (5.28)


2) Study for player-piano nr. 21 (3.00)


3) Prelude (0.56)


4) Study for player-piano nr. 49-c (3.08)

Met dank aan de Provincie Zeeland en het VSBfonds

MuziekPodium Zeeland

Informatie: 0118-623650 / 06-48529010

www.muziekpodiumzeeland.nl