Beter Bed Holding NV

Beter Bed realiseert goed eerste halfjaar 2010

Beter Bed realiseert goed eerste halfjaar 2010


* 6,2% hogere omzet.


* 58,8% hogere nettowinst.

Beter Bed Holding N.V. heeft over het eerste halfjaar van 2010 een stijging van de nettowinst gerealiseerd van 58,8%. De nettowinst bedroeg in het eerste halfjaar van 2010 ¤ 9,9 miljoen (eerste helft 2009: ¤ 6,2 miljoen). De omzet over het eeerste halfjaar van 2010 nam toe met 6,2% en bedroeg ¤ 178,2 miljoenn (eerste helft 2009: ¤ 167,7 miljoen). De nettowinst over het tweedde kwartaal kwam uit op ¤ 1,7 miljoen, een stijging van 108,9% ten oopzichte van het tweede kwartaal 2009. In juli werd nog een stijging van de nettowinst over het tweede kwartaal verwacht van ten minste 100%.

Kengetallen halfjaarcijfers

(in miljoen ¤ tenzij anders vermelld)

2010 H1

2009 H1

Mutatie

Omzet

178,2

167,7


+6,2%

Brutomarge (%)

54,9

53,8

EBIT

13,3

9,0


+47,9%

Nettowinst

9,9

6,2


+58,8%

Winst per aandeel (in ¤)

0,46

0,29


+58,6%

30-6-2010

30-6-2009

Solvabiliteit (%)

52,9

48,4

Ton Anbeek, Directievoorzitter:

"Terwijl de marktomstandigheden in de belangrijkste landen Nederland en Duitsland negatief bleven, was de onderneming toch in staat een goede eerste halfjaaromzet te realiseren met een nettowinststijging van meer dan vijftig procent. We hebben sterk ingezet op promotionele inspanningen, verdere assortimentsverbeteringen en hogere reclamebestedingen. Verder zijn we blijven investeren in de groei van het aantal winkels, in nieuwe producten en in nieuwe concepten, zoals Kårlsson en Alpin+. Tot slot zijn we erg blij dat wederom een matras van Beter Bed tot beste koop is gekozen door de Consumentenbond. Opnieuw het bewijs dat de consument bij Beter Bed waar voor zijn geld krijgt."

Kengetallen tweedekwartaalcijfers

(in miljoen ¤)

2010 Q2

2009 Q2

Mutatie

Omzet

81,7

75,5


+8,2%

Brutomarge (%)

55,0

54,2

EBIT

2,7


1,3


+103,4%

Nettowinst


1,7

0,8


+108,9%

Tweede kwartaal 2010

De omzet in vergelijkbare winkels voor de gehele groep nam in het tweede kwartaal toe met 0,8%.

In het eerste kwartaal bedroeg de groei van de omzet in vergelijkbare winkels 1,4%.

In Nederland begon het jaar met een sterke groei van de omzet in vergelijkbare winkels, die zich doorzette tot en met mei. Vanaf juni ontwikkelde de omzet in vergelijkbare winkels zich negatief,

voornamelijk als gevolg van lagere bezoekersaantallen. De omzet in vergelijkbare winkels in het tweede kwartaal steeg in Nederland met 1,8%.

In Duitsland werd dankzij goede prestaties in de maand juni in het tweede kwartaal toch nog een positieve groei van de omzet in vergelijkbare winkels (0,5%) behaald.

In het tweede kwartaal steeg de totale omzet met 8,2% naar ¤ 81,7 miljoen (tweede kwartaal 2009: ¤ 75,5 miljooen). De brutomarge was in het tweede kwartaal 2010 met 55,0% hoger dan de brutomarge gerealiseerd in het tweede kwartaal van 2009 (54,2%). Als percentage van de omzet namen de operationele kosten af van 52,4% over het tweede kwartaal van 2009 naar 51,7% over het tweede kwartaal van 2010. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg in het tweede kwartaal met 103,4% naar ¤ 2,,7 miljoen (tweede kwartaal 2009: ¤ 1,3 miljoen). De nettowinst overr het tweede kwartaal 2010 kwam uit op ¤ 1,7 miljoen, een ruime verddubbeling ten opzichte van het tweede kwartaal 2009 (¤ 0,8 miljoen).. Door het seizoenspatroon in de consumentenvraag liggen het tweede en derde kwartaal, voor wat betreft omzet en nettowinst, normaliter op een lager niveau dan het eerste en het vierde kwartaal.

Eerste halfjaar 2010

De omzet over het eerste halfjaar 2010 nam met 6,2% toe tot ¤ 178,2 miljoen (eerste halfjaar 2009:

¤ 167,7 miljoen). In de verggelijkbare winkels nam de omzet over het eerste halfjaar van 2010 toe met 1,0%.

De ontwikkeling van de omzet per land was als volgt:

Nederland

12%

Duitsland


2%

Oostenrijk

9%

Zwitserland

20%

Spanje


-9%

België

6%

Polen

73%

(gegroeid van twee naar vier winkels)

De omzet in Nederland nam zowel in het eerste als het tweede kwartaal van 2010 toe met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De omzet in Duitsland was in het eerste kwartaal nog onveranderd ten opzichte van het eerste kwartaal 2009, maar nam in het tweede kwartaal 2010 toe met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal 2009.

De brutomarge als percentage van de omzet steeg van 53,8% over de eerste helft van 2009 naar 54,9% over de eerste helft van 2010. De operationele kosten als percentage van de omzet namen af van 48,4% over het eerste halfjaar 2009 naar 47,5% over het eerste halfjaar 2010. Echter, de gemiddelde kosten per winkel namen toe met 1% over het eerste halfjaar. Er was sprake van een stijging van de uitgaven aan reclame, nodig om in een terughoudende markt toch meer bezoekers te trekken, als ook hogere distributiekosten doordat de omzet van de Beter Bed formule toenam. Het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van ¤ 9,0 miljoen naar ¤ 13,3 miljoen. Als percentage van de omzet nam het bedrijfsresultaaat (EBIT) toe van 5,3% naar 7,4%.

De belastingdruk over het eerste halfjaar daalde van 28,0% naar 24,2% onder meer door realisatie van compensabele verliezen uit het verleden, waardoor de belastingdruk ¤ 0,4 miljjoen lager was dan in dezelfde periode vorig jaar.

De nettowinst over het eerste halfjaar steeg met 58,8% van ¤ 6,2 miljoen naar ¤ 9,9 miljoen. De De winst per aandeel over de eerste helft van 2010 bedroeg ¤ 0,46 (eeerste helft 2009: ¤ 0,29).

Financieel

De investeringen in de eerste helft van 2010 bedroegen ¤ 4,0 miljoen (dezelfde periode vorig jaar:

¤ 2,8 miljoen). De investeriingen in winkels bedroegen in de eerste helft van 2010 ¤ 3,3 miljoenn (dezelfde periode vorig jaar: ¤ 2,5 miljoen). Het resterende bedraag is voornamelijk geïnvesteerd in IT. De kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg ¤ 13,7 miljoen ten opzichte van ¤ 10,10,1 miljoen vorig jaar. De solvabiliteit bedroeg op 30 juni 2010 52,9%. Eind 2009 bedroeg de solvabiliteit 50,5%.

De nettoschuld per eind juni 2010 bedroeg ¤ 2,0 miljoen ten opzichte van een nettoschuld per eind juni 2009 van ¤ 9,3 miljoen. Per 31 december 2009 was er nog sprake van een nettokaspositie van ¤ 15,2 miljoen.

Operationeel

In de eerste helft van 2010 werden 51 winkels geopend en 30 winkels gesloten. Hiermee kwamen er per saldo 21 winkels bij in de eerste helft van 2010. In Duitsland werden in het eerste halfjaar 2010 per saldo de meeste winkels geopend, te weten 14 stuks. Eind juni 2010 waren er in totaal 1.085 winkels.

Aantal winkels

31-12-2009

Gesloten

Geopend

30-6-2010

Matratzen Concord (incl. MAV)

883

19

41

905

Beter Bed

84


1


1

84

El Gigante del Colchón

51

7

7

51

BeddenREUS

34


3


2

33

Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers

12


-


-

12

Totaal


1.064

30

51


1.085

De onderneming blijft onverminderd inzetten op expansie van het winkelbestand, maar als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden hebben er meer winkelsluitingen plaatsgevonden doordat filialen niet aan de gestelde doelstellingen voldeden.

Matratzen Concord (incl. MAV)

Aantal winkels


31-12-2009

Gesloten

Geopend


30-6-2010

Duitsland


740


14


28


754

Duitsland MAV


21


-


-


21

Nederland


32


3


6


35

Oostenrijk


46


1


2

47

Zwitserland

34


1


4


37

België


7


-


-


7

Polen


3


-


1


4

Totaal

883

19

41

905

De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord kwam over de eerste helft van 2010 uit op ¤ 101,3 miljoen (56,9% van de totale concernomzet). Dit is een groei van 3,1% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2009. In de vergelijkbare winkels nam de omzet af met 2,3%.

Van de omzet van deze formule werd 84,6% gerealiseerd in Duitsland. De formule opende netto 22 winkels in de eerste helft van 2010. Daarvan werden er per saldo 14 in Duitsland geopend, drie in Nederland, drie in Zwitserland, een in Oostenrijk en een in Polen.

Beter Bed

Deze formule is enkel actief in Nederland. Beter Bed opende een winkel en sloot een winkel in de eerste helft van 2010, waarmee het totaal aantal winkels onveranderd bleef op 84. De omzet nam in de eerste helft van 2010 toe van ¤ 50,4 miljoen naar ⤠56,6 miljoen, een stijging van 12,5%. De omzet in vergelijkbare winkels nam in de eerste helft van 2010 toe met 7,6%. Beter Bed droeg voor 31,8% bij aan de totale concernomzet.

Overige formules

De omzet van de overige formules bedroeg over de eerste helft van 2010 ¤ 20,2 miljoen en droeg hiermee voor 11,3% bij aan de totale concernomzet. Hierin zijn begrepen de omzetten van de winkelformules BeddenREUS (Nederland), Slaapgenoten/Dormaël (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet van de overige formules over de eerste helft van 2010 was hiermee 5,9% hoger dan over de vergelijkbare periode vorig jaar.

Verwachtingen

Door het aanhoudende relatief lage consumentenvertrouwen, de grote spaarzin en de daarmee samenhangende geringe bereidheid tot het doen van grote aankopen zullen de markten onveranderd verder dalen (in Nederland kromp de markt met 9% in de eerste zes maanden van 2010). Beter Bed Holding verwacht in deze omstandigheden verder te groeien in marktaandeel.

Vanaf begin juni is de orderintake in vergelijkbare winkels in Nederland afgenomen. Deze ontwikkeling zette zich ook in juli door als gevolg van lagere bezoekersaantallen mede door het warme zomerweer. Ook in Duitsland nam de omzet in juli in vergelijkbare winkels om dezelfde reden af. Dit heeft een belangrijke impact op de omzet over het derde kwartaal. Vanaf augustus stijgen de bezoekersaantallen in beide landen weer, waardoor ook de orderportefeuille weer aanzienlijk is gegroeid.

Ervan uitgaande dat de positieve trend in de orderintake van de laatste weken zich in september voortzet, wordt voor het derde kwartaal een nettowinst verwacht van ten minste ¤ 44,8 miljoen (derde kwartaal 2009: ¤ 5,8 miljoen), onvoorziene omstanndigheden daargelaten.

Interim-dividend

De onderneming is voornemens om ook in 2010 een interim-dividend uit te keren. Zoals gebruikelijk zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers op 29 oktober aanstaande.

Profiel

Beter Bed is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.085 winkels per eind juni 2010, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland), Matratzen Concord (actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen), El Gigante del Colchón (actief in Spanje), BeddenREUS, Dormaël en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland) en MAV (actief in Duitsland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België, Duitsland en in Spanje. Beter Bed Holding behaalde in 2009 een netto-omzet van ¤ 3661,5 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed Holding is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index.




Beter Bed Holding NV