Gemeente Bellingwedde

Bellingwedde herstelt beplanting J. buiskoolweg uit depressiejaar 1928


Wedde, (30 augustus 2010) - Het afgelopen najaar startte de gemeente Bellingwedde met het landschappelijk herstel van de beplanting aan de J. Buiskoolweg die in de depressiejaren '30 werd aangelegd. Ook de verlichting langs de monumentale weg wordt vervangen. De provincie Groningen, Libau en de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten hebben inmiddels ingestemd met de voorgenomen plannen. Het gehele project wordt gesubsidieerd door het Programma Landelijk Gebied. Ook Bellingwedde levert een financiële bijdrage.

De huidige beplanting langs de J. Buiskoolweg stamt ongeveer uit 1928. Landschapsarchitect Vroom kreeg destijds opdracht om de weg aan te planten met sierheesters. Met de aankoop van een uitgebreid en kostbaar assortiment van bomen en struiken, werd de crisis, waarin ook de Nederlandse boomkwekerijen indertijd verkeerde, enigszins verlicht. De keus van Vroom voor o.a. Taxus (venijnboom), Ilex (hulst), Rhododendron, Forsythia (chinees klokje), Viburnum (sneeuwbal), Symphoricarpos (sneeuwbes), Euonymus (kardinaalshoed), Philadelphus (boerenjasmijn) en de Deutzia (bruidsbloem) leidde tot een sierbeplanting van circa elf kilometer, gedeeltelijk in de gemeente Bellingwedde (toen nog gemeente Wedde) en gedeeltelijk in de gemeente Vlagtwedde.

Onder andere vanwege het feit dat destijds de sierbeplanting langs een landbouwweg in het buitengebied werd aangebracht, besloot Rijksmonumenten in 2001 de gehele J. Buiskoolweg tot monument uit te roepen. Ook het pand J. Buiskoolweg 12 en de brug op de grens met gemeente Vlagtwedde zijn onderdeel hiervan.

Bij de eerste aanplant werd voor de meeste woningen geen beplanting aangebracht. Zo bleven de woningen beter zichtbaar en bleef het veilig om vanaf eigen terrein de J. Buiskoolweg op te rijden. Hier komt dan ook geen nieuwe beplanting terug. Per plantplaats is bekeken welk sortiment toepasbaar is. Een aantal soorten zal echter niet aangeplant kunnen worden vanwege de boomkronen: het is eronder simpelweg te donker om deze soorten aan te planten. Een aantal bomen wordt gekapt om verstikking van de kronen te voorkomen waardoor diverse bomen afsterven.

Aanpak straatverlichting en maximum snelheid

De bestaande verlichting aan de J. Buiskoolweg is technisch afgeschreven en gaat daarom vervangen worden. Gekozen is voor een traditioneel en tijdloos vormgegeven mast en armatuur die in een donkere (antraciet) kleur wordt uitgevoerd. Hierdoor past deze zo goed mogelijk in het tijdsbeeld van de J. Buiskoolweg en is het bovendien minder opvallend aanwezig dan de huidige verlichting. Om een goede lichtopbrengst te garanderen wordt moderne lichttechniek in de vorm van leds en/of dimbare verlichting toegepast. De maximum snelheid op de J. Buiskoolweg werd onlangs teruggebracht naar 60 km per uur. Daarnaast zijn de bermen van de weg verstevigd met graskeien of freesasfalt. Doel van deze maatregel is om te voorkomen dat de bermen steeds opnieuw kapot worden gereden.