Ingezonden persbericht


Innovatie in Nederland viert hoogtij

Recordaantal aanmeldingen voor Accenture Innovation Awards 2010

Amsterdam, 30 augustus 2010 - Voor de Innovation Awards heeft zich dit jaar een recordaantal van in totaal 320 unieke concepten aangemeld, maar liefst 90 meer dan in 2009. Uit de voorgedragen producten, diensten en concepten selecteert een deskundige jury nu vijf genomineerden voor iedere categorie. De lijst van deze kanshebbers op een 'Blauwe Tulp' wordt eind september bekendgemaakt.

Opmerkelijk is dat ten opzichte van 2009 een sterke stijging zichtbaar is in het aantal inschrijvingen voor de categorieën Web (+66%), Mobile (+68%) en Gaming (+52%). Er hebben zich dit jaar bijvoorbeeld 50 concepten aangemeld die zijn ontworpen voor een smartphone, met name voor de iPhone en Android telefoons. Van de inzendingen hebben de meeste concepten zich aangemeld voor de categorie Web (44%), gevolgd door Mobile (17%), Lifestyle (15%), Green (8%), Gaming (7%), Connected Device (6%), en Digital Home (3%).

Opvallende statistieken over de inschrijvingen van 2010 zijn verder dat:


· 34% van de concepten minder dan 50.000 Euro heeft geïnvesteerd (21% in 2009);


· 47% van de concepten zich richt op B2C,


· 33% van de concepten zich voornamelijk richt op B2B, en


· 19% van de concepten zich richt op zowel B2B als B2C.

Traditiegetrouw zijn de meeste inschrijvingen afkomstig van kleine organisaties. Van de deelnemers heeft 69% minder dan 10 medewerkers in de organisatie. 18% heeft 10 tot 50 medewerkers, 6% is tussen de 50 en 250, en 4% is groter dan dat.

Sinds de organisatie van de eerste Innovation Awards in 2006 is de belangstelling explosief gegroeid. "We zijn bij de eerste Innovation Awards begonnen met het beoordelen van 100 concepten. Dat zijn er nu een indrukwekkende 320,"zegt Mark Euwe van de Communications & High Tech-groep bij Accenture Nederland. "Innovatie laat zich van alle kanten zien in het Nederlandse bedrijfsleven, zowel in de vorm van creatieve start-ups die onze voorsprong in breedbandinternetverbinding en mobiele technolgie optimaal benutten, maar ook grote organisaties zien het toenemend belang van innovatie."

Accenture maakt de komende weken een preselectie uit de inzendingen. In diverse jurymeetings wordt per categorie besloten welke genomineerden op de shortlist komen. De vijf uiteindelijke genomineerden per categorie worden direct na de laatste jurybijeenkomst tijdens PICNIC bekend gemaakt op 23 september aanstaande in de Westergasfabriek in Amsterdam.

De jury bestaat uit:


· Theo Huibers, Managing Partner bij Thaesis, Algemeen juryvoorzitter


· Jan Wildeboer, Director of Innovation bij KPN, juryvoorzitter Mobile


· John Bell, CEO Research van Philips Research, juryvoorzitter Lifestyle


· Sidney Mock, Chief Commercial Officer bij Spil Game, juryvoorzitter Gaming


· Joost Steins Bisschop, Partner Columnist bij Jungle Minds en Het Financieele Dagblad, juryvoorzitter Connected Devise


· Bernard Aleva, Managing Director van Engineering Publishing bij Elsevier, juryvoorzitter Web


· Theo van Vught, Hoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing, jurylid Digital Home

"Nederland heeft de capaciteiten om als innovatieland te boek te staan," aldus Theo Huibers, Managing Partner bij Thaesis en dit jaar weer juryvoorzitter van de Innovation Awards. "Door alle technische ontwikkelingen in de digitale en mobiele wereld en de huidige trends in bijvoorbeeld sociale media zijn de mogelijkheden tot ontwikkeling enorm. Dat zien wij terug in de creatieve oplossingen en diversiteit van de conceptontwikkelaars. "

Over de Innovation Awards

Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om innovatie in Nederland in kaart te brengen. Een vakjury die de concepten beoordeelt op innovativiteit, succes en potentie, maakt in november 2010 de winnaars bekend van de Innovation Award voor Media, Communicatie en High-Tech en van de Innovation Award voor Financial Services. De winnaar van de Blauwe Tulp wint tevens 50.000 euro mediawaarde van mediapartner Emerce. Het Accenture Innovation Seminar vindt plaats op dinsdag 2 november 2010, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De winnaar van het meest innovatieve concept in de sector voor financiële dienstverlening wordt bekend gemaakt tijdens de Emerce Banking Day op 4 november 2010, eveneens in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Meer informatie over de Accenture Innovation Awards is te vinden op www.innovation-awards.nl. Voortgang van het evenement kan bovendien gevolgd worden via www.twitter.com/IA_2010

# # #

Over Accenture

Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben meer dan 190,000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2009, bedroeg 21.58 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl

***

Ingezonden persbericht